FSS:ENSb1203 Environmentální výchova - Informace o předmětu
ENSb1203 Environmentální výchova
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou sudou středu 8:00–11:40 P24a
- Předpoklady
- ! ENS203 Environmentální výchova &&!NOW( ENS203 Environmentální výchova )
Kurz nevyžaduje žádné předpoklady. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, B-ENV) (5)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy (EV). Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Naučí se vytvářet jednoduché programy EV. Seznámí se s možnostmi získání finančních zdrojů pro své projekty EV.
Studenti
1. Diskutují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a strategií EV
2. Vyhodnocují silné a slabé stránky navštívených programů EV
3.Charakterizují vybrané organizace zabývající se EV a jejich programovou nabídku. - Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu, studenti budou schopni:
- vyhodnotit kvalitu programu environmentální výchovy a navrhnout jeho případné modifikace;
- vyhodnotit programovou nabídku center environmentální výchovy;
- porovnat jednotlivé přístupy environmentální výchovy a jejich silné a slabé stránky. - Osnova
- 1. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
23.2.2022 Medek
Cíl: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.
Obsah:
• Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
Diskuse o případových studiích:
• Lesní školky,
• Ozónový program.
Doporučená literatura:
Cornell, J. (2012) Objevujeme přírodu, Učení hrou a prožitkem. Praha: Portál
Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge.
Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage
Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada
Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsy-chologie [online] Dostupné z: http://www.ekopsychologie.cz/citarna/studie/role-predskolniho-vzdelavani/ - 2. Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy
9.3.2022 Medek
Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.
Před výukou:
1) Seznámení se s nabídkou středisek ekologické výchovy
Obsah: - EVVO ve formální a neformální výchově,
- střediska ekologické výchovy,
- případové studie – klimatické vzdělávání,
- zadání seminárních prací.
Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP - 14.–18.3. World Environmental Education Congress
Možnost dobrovolnické pomoci na jedinečné akci environmentální výchovy, která proběhne v ČR.
- 3. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně
22.-23.3. Kaprálův mlýn Činčera, Medek
Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.
Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí. - 4. Vývoj a směry environmentální výchovy
6.4.2022 Činčera
Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
Obsah: Průběh a kontext kurzu. Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově.
Před výukou:
Materiály k nastudování před online výukou:
• Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
• Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
• Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
Studenti na základě prvních dvou přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře. Stu-denti si na základě třetí přednášky promyslí otázky uvedené na jejím konci.
Seminář:
• Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
• Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky
Doporučená literatura: Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Envi-ronmental Education Research, 7, 3, 207-320.
Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environ-mental Education and Communication, 7, 55-65. - 5. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
20.4.2022 Činčera
Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení programů středisek ekologické výchovy.
Před výukou: Materiály k nastudování před online výukou:
• Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
• Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
• Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
• Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studen-tů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.
Doporučená literatura:
Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masary-kova univerzita Brno. Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála. - 6. Konzultace seminárních prací
4.5.2022, Činčera, Medek - 7. Představení seminárních prací
18.5.2022, Činčera, Medek
- 1. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
- Literatura
- povinná literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
- The failure of environmental education (and how we can fix it). Edited by Charles Saylan - Daniel T. Blumstein. Berkeley: University of California Press, 2011, xii, 241 p. ISBN 9780520948723. info
- doporučená literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- BRAUS, Judy A. a David WOOD. Environmental education in the schools : creating a program that works! Washington: Peace corps, 1993, viii, 499. info
- ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. info
- PALMER, Joy. Environmental education in the 21st century : theory, practice, progress and promise. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1998, xiv, 284. ISBN 0415131979. info
- Environmental education teacher resource handbook : a practical guide for K-12 environmental education. Edited by Richard J. Wilke. 1st print. Thousand Oaks: Corwin press, Inc., 1993, xi, 448 s. ISBN 0-8039-6370-X. info
- LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 175 stran. ISBN 9788026200949. info
- neurčeno
- MATĚJČEK, Tomáš. Ekologická a environmentální výchova : učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007, 50 s. ISBN 9788086034720. info
- DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě : ohrožený druh? : proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. 1. tištěné vydání. [Praha]: Ministerstvo životního prostředí, 2016, 73 stran. ISBN 9788072126101. info
- Výukové metody
- Interaktivní přednášky spojené s ukázkami aktivit, vlastní návštěva a hodnocení ekovýchovného programu, pobytové soustředění, četba odborných článků, on-line diskuse, rozbor programu, týmová práce.
- Metody hodnocení
- Hodnocení kurzu je založeno na bodovém zisku skládajícího se z průběžného a závěrečného hodnocení. V průběžné práci budou studenti bodováni za účast na pravidelných přednáškách (4 b/ přednáška) a na outdoorovém semináři (10 b) a za průběžné plnění úkolů. Jako seminární práci mohou studenti zpracovat hodnocení programu environmentální výchovy, recenzi odborné monografie, či esej na některé ze zadaných témat. Je možné zpracovat i více seminárních prací, získané body se pak sčítají.
Bodované aktivity:
o 0-20 bodů Účast na přednáškách a konzultaci (4 body každá přednáška/konzultace)
o 0-10 bodů Plnění průběžně zadávaných bodovaných úkolů a aktivita během přednášek
o 0-20 bodů Hodnocení programu EV
o 0-20 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
o 0-20 bodů Recenze odborného textu
o 10 bodů účast na terénním semináři
Hodnocení
• A 40 a více
• B 35-39
• C 30-34
• D 25-29
• E 20-24
• F 0-19 - Informace učitele
- Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je vysoká míra aktivní účasti na jednotlivých seminářích a samostatná práce: četba, hodnocení, tvůrčí činnost. S tím souvisí povinnost zapnuté kamery během online lekcí. V případě technických problémů s tímto opatřením kontaktujte vyučující.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/ENSb1203