FSS:ENSb1203 Environmentální výchova - Informace o předmětu
ENSb1203 Environmentální výchova
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 21. 2. 8:00–11:40 M117, St 6. 3. 8:00–11:40 M117, St 20. 3. 8:00–11:40 M117, St 3. 4. 8:00–11:40 M117, St 17. 4. 8:00–11:40 M117, St 15. 5. 8:00–11:40 M117
- Předpoklady
- ! ENS203 Environmentální výchova &&!NOW( ENS203 Environmentální výchova )&&TYP_STUDIA(B)
Kurz nevyžaduje žádné předpoklady. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, B-ENV) (5)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy (EV). Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Naučí se vytvářet jednoduché programy EV. Seznámí se s možnostmi získání finančních zdrojů pro své projekty EV.
Studenti
1. Diskutují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a strategií EV
2. Vyhodnocují silné a slabé stránky navštívených programů EV
3.Charakterizují vybrané organizace zabývající se EV a jejich programovou nabídku. - Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu, studenti budou schopni:
- vyhodnotit kvalitu programu environmentální výchovy a navrhnout jeho případné modifikace;
- vyhodnotit programovou nabídku center environmentální výchovy;
- porovnat jednotlivé přístupy environmentální výchovy a jejich silné a slabé stránky. - Osnova
- 1. Vývoj a směry environmentální výchovy
21.2.2024 Činčera
Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
Obsah: Průběh a kontext kurzu. Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově.
Před výukou:
Materiály k nastudování před online výukou:
• Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
• Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
• Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
Seminář:
• Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
• Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky
Doporučená literatura: Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Envi-ronmental Education Research, 7, 3, 207-320.
Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environ-mental Education and Communication, 7, 55-65. - 2. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně
5.-6.3. 2024 Kaprálův mlýn Činčera, Medek
Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.
Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí. 3. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
20.3.2024 Medek
Cíl: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.
Obsah:
• Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
Diskuse o případových studiích:
• Lesní školky,
• Ozónový program.
Doporučená literatura:
Cornell, J. (2012) Objevujeme přírodu, Učení hrou a prožitkem. Praha: Portál
Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge.
Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage
Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada
Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsy-chologie [online] Dostupné z: http://www.ekopsychologie.cz/citarna/studie/role-predskolniho-vzdelavani/ - 4. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
3.4.2024 Činčera
Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení programů středisek ekologické výchovy.
Před výukou: Materiály k nastudování před online výukou:
• Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
• Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
• Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
• Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studen-tů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.
Doporučená literatura:
Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masary-kova univerzita Brno. Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála. - 5. Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy
17.4.2024 Medek
Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.
Před výukou:
1) Seznámení se s nabídkou středisek ekologické výchovy
Obsah: - EVVO ve formální a neformální výchově,
- střediska ekologické výchovy,
- případové studie – klimatické vzdělávání,
- zadání seminárních prací.
Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP - 6. Klimatické vzdělávání v ČR a ve světě
24.4.2024 Kolenatý
Interaktivní workshop s využitím individuální i skupinové práce studentů. Výuka se koná na FF MU.
- teoretická východiska
- relevantní výzkumy
- praxe klimatického vzdělávání v ČR
- případové studie vzdělávacích programů
- 7. Představení seminárních prací
15.5.2024, Činčera, Medek
Studenti představí své hodnocení environmentálních výukových programů. Cílem lekce je společná debata nad příklady programů environmentální výchovy.
- 1. Vývoj a směry environmentální výchovy
- Literatura
- povinná literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
- The failure of environmental education (and how we can fix it). Edited by Charles Saylan - Daniel T. Blumstein. Berkeley: University of California Press, 2011, xii, 241 p. ISBN 9780520948723. info
- doporučená literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- BRAUS, Judy A. a David WOOD. Environmental education in the schools : creating a program that works! Washington: Peace corps, 1993, viii, 499. info
- ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. info
- PALMER, Joy. Environmental education in the 21st century : theory, practice, progress and promise. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1998, xiv, 284. ISBN 0415131979. info
- Environmental education teacher resource handbook : a practical guide for K-12 environmental education. Edited by Richard J. Wilke. 1st print. Thousand Oaks: Corwin press, Inc., 1993, xi, 448 s. ISBN 0-8039-6370-X. info
- LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 175 stran. ISBN 9788026200949. info
- neurčeno
- MATĚJČEK, Tomáš. Ekologická a environmentální výchova : učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007, 50 s. ISBN 9788086034720. info
- DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě : ohrožený druh? : proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. 1. tištěné vydání. [Praha]: Ministerstvo životního prostředí, 2016, 73 stran. ISBN 9788072126101. info
- Výukové metody
- Interaktivní přednášky spojené s ukázkami aktivit, vlastní návštěva a hodnocení ekovýchovného programu, pobytové soustředění, četba odborných článků, on-line diskuse, rozbor programu, týmová práce.
- Metody hodnocení
- Hodnocení kurzu je založeno na bodovém zisku skládajícího se z průběžného a závěrečného hodnocení. V průběžné práci budou studenti bodováni za účast na pravidelných přednáškách (3 b/ přednáška) a na outdoorovém semináři (10 b), případně za průběžné plnění úkolů.
K absolvování kurzu je povinné zpracování seminární práce. Jako seminární práci studenti zpracují hodnocení programu environmentální výchovy, buď živého, zaznamenaného či generovaného AI, případně zpracují recenzi odborné monografie (titul si vybírají na základě konzultace se školitelem). Je možné zpracovat i více seminárních prací, získané body se pak sčítají.
Pokyny ke zpracování seminárních prací naleznete v úložišti v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
o 0-16 bodů Účast na přednáškách (4 body každá přednáška, max. 16 bodů)
o 0-20 bodů Hodnocení skutečného programu EV
o 0-20 bodů Hodnocení generovaného programu EV
o 0-20 bodů Recenze odborné monografie
o 10 bodů účast na terénním semináři
Hodnocení
• A 45 a více
• B 40-44
• C 35-39
• D 30-34
• E 26-29
• F 0-25 - Informace učitele
- Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je vysoká míra aktivní účasti na jednotlivých seminářích a samostatná práce: četba, hodnocení, tvůrčí činnost. S tím souvisí povinnost zapnuté kamery během online lekcí. V případě technických problémů s tímto opatřením kontaktujte vyučující.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/ENSb1203