FSS:CORE063 Příprava člověka, vědy a spol. - Informace o předmětu
CORE063 Příprava člověka, vědy a společnosti na rok 2060: základy gerontologické gramotnosti
Fakulta sociálních studiíjaro 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Hana Matějovská Kubešová, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 12:00–13:40 AVC
- Předpoklady
- (! SOCb2284 Sociální gerontologie )&&(! SOCn6205 Sociální gerontologie: koncept )
nejsou - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Vše, co se týká člověka a/nebo společnosti je nebo bude ovlivněno stárnutím jako procesem biologické a demografické změny.
Kurz sleduje dva základní cíle: Prvním je podpora studujících jako budoucích profesionálů v různých oborech, jejichž pracovní, příp. vědecká činnost je informována výzvami a příležitostmi dlouhověkosti. Druhým, aplikovaným cílem, je podpora zdravotně-sociální gerontologické gramotnosti, tedy podpora studujících v jejich vlastní přípravě na celoživotní proces stárnutí. Program přednášek a seminářů vychází z interdisciplinárního pojetí sociální gerontologie, a zaměřuje se na vztah mezi stárnoucím jedincem a společností. Sleduje biologické, demografické, ekonomické, politické, sociologické, psychologické, etické, právní, environmentální a (mnohé) další aspekty tohoto vztahu.
Kurz nevyžaduje žádné předchozí znalosti tématu. Kurz poskytuje interdisciplinární podporu učení, zahrnuje jeho interaktivní formy, a je ukončen je krátkou písemnou reflexí.
Předmět plní cíle PPSŘ "1. Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století“, zejm. 1.C Posilovat vazbu studia na praxi a přípravu na budoucí uplatnění; 1.D Nadále rozvíjet profesní profil studia a posilovat jeho prestiž; a 1.E Podporovat budování infrastruktury pro interaktivní metody vzdělávání a integraci studujících.
Tyto cíle jsou podpořeny zvyšováním povědomí studujících jako budoucích profesionálů ve svých profesních oborech a specializacích o vlivu biologických a demografických změn na předmět jejich profesní a/nebo vědecké činnosti.
V rámci výuky budou využity interaktivní a inovativní didaktické přístupy s prvky zážitkové pedagogiky (gerontooblek). - Výstupy z učení
- Studující po absolvování předmětu bude schopen/a:
- využívat přístupy věkového mainstreamingu v relevantních oblastech vědy a občanského života
- osvojí si perspektivu životní dráhy
- zvýší svoji funkční, zdravotní a gerontologickou gramotnost
- posílí svoji schopnost pracovat v interdisciplinárních týmech - Osnova
- Anotace předmětu
- (bude průběžně aktualizováno, pořadí a rozsah témat se může měnit; základní informace budou dále rozšiřovány v Interaktivní osnově předmětu)
- 1) Úvod do tématu aneb stárnu, stárneš, stárneme...
- 2) Věkové hledisko v metodologii vědy (věkový manistreaming; intersekcionalita, efekt věku/kohorty/periody)
- 3) Stárnutí těla aneb kolik cukru, tuku a slunce je moc?
- 4) Na 10 minut seniorem/seniorkou (gerontooblek)
- 5) Modely stárnutí aneb jak se na něj připravit finančně, vztahově a prostorově
- 6) Základy péče aneb co člověk může, když už nemůže (informace, nároky, práva)
- 7) Co je stáří pro sociologa aneb sociální role (ve) stáří
- 8) „Na to ste moc mladej“, aneb když je věk základem diskriminace
- 9) „Dědečku fuj, na holčičky se nesahá“ aneb veřejná reprezentace stárnutí, mediální zobrazování seniorů a kulturní gerontologie
- 10) Je stárnutí ekologické? Aneb jak stárnout udržitelně
- 11) Patří chov slepic do aktivního stárnutí, aneb kde je nejlepší zestárnout?
- 12) A co když nezestárneme vůbec? O antiageingu, dlouhověkosti a technologiích 13) Reflexe závěrečných výstupů
- Výstupem z kurzu je krátká písemná reflexe (esej) zpracovávající pohled vybrané disciplíny na některou z výzev či příležitostí stárnutí. Preferovány budou vlastní vědecké disciplíny či životní kontexty studujících.
- Kurz je ukončen kolokviem.
- Výukové metody
- přednáška; diskuse ve skupinách, multimediální obsahy, zážitková pedagogika
- Metody hodnocení
- krátká esej, participace na přednáškách
- Informace učitele
- https://starnuti.fss.muni.cz/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2023/CORE063