FSS:SOC431 Kvalitativní výzkum - Informace o předmětu
SOC431 Kvalitativní sociologický výzkum
Fakulta sociálních studiípodzim 2003
- Rozsah
- 0/2/0. 12 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Veronika Šenkýřová, DiS. - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 G23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Jedná se o pracovní výzkumný seminář ("work-shop"), který je současně vstupem do strategií kvalitativního sociologického výzkumu, do způsobu formulování výzkumného záměru, výběru komunikačních partnerů a vytváření komunikační situace v konkrétních výzkumech. Zahrnuje stručnou informací o jednotlivých kvalitativních výzkumných technikách. Jeho cílem je však především prakticky procvičit vedení hloubkového kvalitativního rozhovoru a interpretaci takto shromážděných dat (pořízení audiozáznamu a jeho zpracování). Po úvodním seznámení se s technikou budou účastníci semináře vést a zpracovávat samostatně vlastní rozhovory v rámci dohodnutého výzkumného projektu (work-shop věnovaný práci, diskusím o zkušenostech a návodům na další postup).
- Osnova
- 1.Kvantitativní nebo kvalitativní přístup? Prameny kvalitativního přístupu, jeho hlavní zásady. 2.Jak založit kvalitativní výzkum. Logika jeho přípravy, výzkumná otázka a volba zkoumaných jednotek. 3.Rozhovor v kontextu strategií a technik kvalitativního výzkumu a princip triangulace. 4.Cíle, povaha a jednotlivé typy kvalitativního rozhovoru 5.Základní postup při koncipování projektu kvalitativního rozhovoru. Co hledáme. Interview cílený na poznání kultury a interview cílený na určité téma. 6.Základy kvalitativního rozhovoru: Rámec rozhovoru, typy otázek, hloubka, detaily, svěžest a nuance dat. 7.Rozhovor jako interakce; řazení a kladení otázek, průběh rozhovoru. Konverzační partneři - výběr a budování konverzačního partnerství. 8.Strategie dotazování a naslouchání, data a jejich záznam 9.Seminář: Demonstrace nahrávek s komentářem a debata nad zkušenostmi. 10.Vyhodnocování a interpretace dat 11.Grounded Theory - kódování 12.Grounded Theory - souvislosti
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/soc/sylaby/SOC431
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2003/SOC431