FSS:SOC431 Kvalitativní výzkum - Informace o předmětu
SOC431 Kvalitativní sociologický výzkum
Fakulta sociálních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (přednášející)
Mgr. Bc. Denisa Fialíková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Stejskalová (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- St 14:00–15:40 U35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen především pro studenty/studentky MAGISTERSKÉHO studia sociologie na FSS. Cílem předmětu je uvést studující do problematiky kvalitativního výzkumu. Obecně je zaměřen na seznámení se s logikou a základními principy i charakteristikami kvalitativního výzkumu (jež je odlišují od výzkumu kvantitativního), s jeho tradicemi a základními paradigmaty, v jejichž rámci se rozvíjejí jednotlivé kvalitativní výzkumné přístupy. Osou výuky jsou jednotlivé etapy tvorby výzkumného projektu (volba tématu a jeho konkretizace, výběr vhodného paradigmatu a metod sběru a analýzy dat, sampling, plánování terénního sběru dat). Studující po úspěšném absolvování předmětu by měli být schopni rozumět rozdílům mezi kvalitativním a kvalitativním výzkumem, znát základní metody kvalitativního výzkumu, vytvořit vlastní projekt kvalitativního výzkumu a realizovat ho.
- Osnova
- - Kvantitativní nebo kvalitativní výzkum? - Základní paradigmata kvalitativního výzkumu, princip triangulace - Příprava kvalitativního výzkumu: téma, problém a výzkumné otázky - Struktura projektu - Výběr zkoumaných jednotek - Techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu - Vstup do terénu a vztahy v terénu - Charakter dat v kvalitativním výzkumu, jejich dokumentace a základy strategie analýzy - Analýza textů v kvalitativním výzkumu - Analýza dat v grounded theory – kódování; použití počítačů v kvalitativním výzkumu
- Literatura
- Morse Janice M. 1998. „Designing Funded Qualitative Research”. Pp. 56-85 in Strategies of Qualitative Inquiry, eds. by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage.
- Konopásek Zdeněk. 1997. “Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu”. Biograf, č. 12:71-110.
- PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 9788073674687. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- MARVASTI, Amir B. Qualitative research in sociology : an introduction. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2004, vi, 160. ISBN 0761948600. info
- Collecting and interpreting qualitative materials. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2003, xiii, 682. ISBN 0761926879. info
- Strategies of qualitative inquiry. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2003, xi, 460. ISBN 0761926917. info
- The qualitative inquiry reader. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, xvi, 399. ISBN 0761924922. info
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
- Collecting and interpreting qualitative materials. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998, x, 462. ISBN 076191434X. info
- CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design : choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998, xv, 403. ISBN 0761901442. info
- COFFEY, Amanda a Paul ATKINSON. Making sense of qualitative data :complementary research strategies. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1996, x, 205 s. ISBN 0-8039-7053-6. info
- BRYMAN, Alan. Quantity and quality in social research. 1st pub. London: Routledge, 1988, viii, 198. ISBN 0415078989. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. Hlavní důraz je na získání schopnosti navrhnout kvalitativní výzkum. Studující realizují následující samostatné úkoly a odevzdávají výsledky: - Zvolí téma, předmět a problém svého výzkumu. - Navrhnou vhodnou metodologii a výzkumné jednotky. - Vypracují projekt kvalitativního výzkumu. - Navrhnou schéma kvalitativního rozhovoru, provedou ho a odevzdají jeho nahrávku a přepis. - Provedou rozbor mytologie (Roland Barthes) vybrané fotografie Markéty Luskačové nebo Jindřicha Štreita.
- Metody hodnocení
- Hodnoceny jsou jednotlivé etapy tvorby výzkumného projektu kvalitativního výzkumu, vypracovaného pro určené téma a projekt jako celek. Součástí hodnocení jsou i další vypracované úkoly (visuální analýza, schéma rozhovoru a jeho přepis.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/soc/sylaby/SOC431
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/SOC431