FSS:PSY401 Metodologie v psychologii - Informace o předmětu
PSY401 Metodologie v psychologii (projektová výuka)
Fakulta sociálních studiípodzim 2004
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Rozvrh
- Po 18:00–19:30 G32
- Předpoklady
- (( PSY452 Kvantitativní metodologie && PSY454 Statistická analýza dat ) || ( PSY112 Kvantitativní metodologie && PSY117 Statistická analýza dat ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je rozvíjet schopnost kritického čtení výzkumných studií a samostatného provádění různých typů výzkumu. Důraz bude kladen na zvyování validity výzkumných zjitění a prohlubování znalostí a dovedností vedoucích k fundované formulaci výzkumného projektu. Promylený výzkumný projekt bude povaován za východisko diskusí v seminářích. Studenti mohou rovně zahájit výzkum, je bude součástí jejich diplomové práce. Tématicky je kurz orientován na obě výzkumná paradigmata kvantitativní i kvalitativní. V rámci kvalitativní metodologie budou studenti seznámeni s několika verzemi. Cílem je dále zopakovat a prohloubit teoretické znalosti i praktické dovednosti v oblasti různých výzkumných postupů (designů)
- Osnova
- 1.Srovnání kvalitativního a kvantitativního přístupu k výzkumu v psychologii. Disciplinovaný výzkum jako alternativa k neproduktivnímu sporu kvantitativní a kvalitativní perspektivy. 2.Verze kvalitativního přístupu: heuristická, diskurzivní, feministická. 3.Verze kvalitativního přístupu: experienciální, kooperativní, participativní. 4.Verze kvalitativního přístupu: narativní, hermeneutická, fenomenologická a transpersonální. 5.Případová studie, akční výzkum. 6.Teoreticko-kritická analýza. 7.Validita kvalitativního výzkumu. 8.Oponentura výzkumných projektů. (několik po sobě následujících seminářů).
- Literatura
- Hiles, D. (2001). Rethinking paradigms of research in psychology. Lecture Series, Brno. 81 str.
- Strauss, A. Corbinová, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- Čermák,I., Lindénová, J. (2000). Povolání: Herec (Kritické momenty v pracovním ivotě herců). Brno: Nakladatelství Větrné Mlýny, kapitola Teoretická východiska výzkumu na stranách 155-167.
- Čermák, I., Štěpaníková, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu.Čs.psychologie,6,503-512.
- Čermák, I. , Štěpaníková, I. (1998). Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1, 50-62.
- Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum on the road). I.. Čermák, M.. Miovský (Ed). Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert
- Bačová, V. (2000). Súčasné smery v psychológii. Hžadanie alternatív pozitivizmu. Preov: Filozofická fakulta Preovské univerzity
- Metody hodnocení
- Poadavky k zápočtu: Aktivní účast na oponentních seminářích. Poadavky ke zkouce: Hodnocení bude vycházet z písemného zpracování projektů a jeho obhajoby. V odůvodněných případech budou studenti individuálně přezkoueni a celkové hodnocení bude potom odvozeno z posouzení projektu, jeho verbální prezentace a úrovně prokázaných znalostí. Písemné projekty studenti odevzdají bezprostředně po prezentaci.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2004/PSY401