PSY401 Metodologie v psychologii (projektová výuka)

Fakulta sociálních studií
podzim 2005
Rozsah
1/1. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Rozvrh
Po 12:00–13:30 U23
Předpoklady
(( PSY452 Kvantitativní metodologie && PSY454 Statistická analýza dat ) || ( PSY112 Kvantitativní metodologie && PSY117 Statistická analýza dat ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je rozvíjet schopnost kritického čtení výzkumných studií a samostatného provádění různých typů výzkumu. Důraz bude kladen na zvyování validity výzkumných zjitění a prohlubování znalostí a dovedností vedoucích k fundované formulaci výzkumného projektu. Promylený výzkumný projekt bude povaován za východisko diskusí v seminářích. Studenti mohou rovně zahájit výzkum, je bude součástí jejich diplomové práce. Tématicky je kurz orientován na obě výzkumná paradigmata kvantitativní i kvalitativní. V rámci kvalitativní metodologie budou studenti seznámeni s několika verzemi. Cílem je dále zopakovat a prohloubit teoretické znalosti i praktické dovednosti v oblasti různých výzkumných postupů (designů)
Osnova
  • 1.Srovnání kvalitativního a kvantitativního přístupu k výzkumu v psychologii. Disciplinovaný výzkum jako alternativa k neproduktivnímu sporu kvantitativní a kvalitativní perspektivy. 2.Verze kvalitativního přístupu: heuristická, diskurzivní, feministická. 3.Verze kvalitativního přístupu: experienciální, kooperativní, participativní. 4.Verze kvalitativního přístupu: narativní, hermeneutická, fenomenologická a transpersonální. 5.Případová studie, akční výzkum. 6.Teoreticko-kritická analýza. 7.Validita kvalitativního výzkumu. 8.Oponentura výzkumných projektů. (několik po sobě následujících seminářů).
Literatura
  • Hiles, D. (2001). Rethinking paradigms of research in psychology. Lecture Series, Brno. 81 str.
  • Strauss, A. Corbinová, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
  • Čermák,I., Lindénová, J. (2000). Povolání: Herec (Kritické momenty v pracovním ivotě herců). Brno: Nakladatelství Větrné Mlýny, kapitola Teoretická východiska výzkumu na stranách 155-167.
  • Čermák, I., Štěpaníková, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu.Čs.psychologie,6,503-512.
  • Čermák, I. , Štěpaníková, I. (1998). Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1, 50-62.
  • Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum on the road). I.. Čermák, M.. Miovský (Ed). Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert
  • Bačová, V. (2000). Súčasné smery v psychológii. Hžadanie alternatív pozitivizmu. Preov: Filozofická fakulta Preovské univerzity
Metody hodnocení
Poadavky k zápočtu: Aktivní účast na oponentních seminářích. Poadavky ke zkouce: Hodnocení bude vycházet z písemného zpracování projektů a jeho obhajoby. V odůvodněných případech budou studenti individuálně přezkoueni a celkové hodnocení bude potom odvozeno z posouzení projektu, jeho verbální prezentace a úrovně prokázaných znalostí. Písemné projekty studenti odevzdají bezprostředně po prezentaci.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.