SOC455 Sociologie dětství

Fakulta sociálních studií
podzim 2004
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
St 14:00–15:40 J.516
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na výzkum dětství z pozice sociálního konstruktivismu, seznámí však posluchače také s ostatními důležitými paradigmaty výzkumu dětství a vývojem sociologie dětství. Práce studentů v je v kurzu rozdělená na dvě části; první část kurzu je založena na četbě a diskusi vybraných sociologických studií a realizaci vlastní případové studie, druhá část je věnovaná seminárním presentacím případových studií. Čtecí část kurzu (8 týdnů) nabídne posluchačům ke studiu vybrané sociologické studie věnované vždy některému z důležitých výzkumných témat soudobé sociologie dětství. Tyto studie pak tématicky a metodologicky slouží jako východisko k druhé praktické části kurzu v podobě workshopů (4 týdny), v níž studenti presentují a diskutují, jak aplikovali vybraná výzkumná téma a metodologický přístup ve své vlastní případové studii. Hodnocení studentů se skládá z průběžného testu z literatury (10%) hodnocené prezentace vlastní případové studie (40%) a závěrečné zkoušky ve formě písemné eseje (50%). Pro získání kreditů je nutno absolvovat v předepsaných termínech výše uvedené formy hodnocení a získat přitom minimálně 60% z celkového maxima 100 bodů.
Osnova
  • Témata lekcí/seminářů: 1. Sociologie dětství a znovuobjevení dětství v sociologickém výzkumu četba: Bláha, I.A. 1927. Ariès,P.1962. Jenks,Ch. 1996. Jenks,Ch. 1996. Kovařík,J.1991. 2. Nové paradigma v sociolologii dětství? četba: Jenks,Ch. 1996. Prout,A.-James,A. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 3. Variabilita sociálních představ dětství ve vývoji moderních společností Četba: Hendrick,H.:Construction and Reconstructions of British Childhood. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Lipovetsky,G.1999. 4. Vyjednávání věkové hranice dětství (případová studie rodin, pozorování a interview) Četba: Hockey,J.-Allison,J.1993. Solberg,A.: Negotiating Childhood. Changing Constructions of Norwegian Children. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 5. Dětství v chudých oblastech a globalizovaná západní idea dětství (etnografický výzkum) Četba: Glauser,B.: Street Children: Deconstrukting a Construct. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 6. Potřeby dítěte jako sociální konstrukt (analýza diskurzů) Četba: Woodhead,M. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 7. Místo dětství ve statistikách a marginalizace dětství v sociálním řádu (analýza statistik) Četba: Qvortrup,J. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 8. Symbolické a mytologické konstrukce dětství (případová studie zábavního parku) Četba: Hunt,P.-Frankenberg,R. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 9. Sociální reprezentace dětství za socialismu (autobiografická vyprávění a obsahová analýza) Četba: Bronfenbrenner, Urie 1970. (Píše se průběžný test z literatury!) 10. Workshop 1 11. Worshop 2 12. Workshop 3 13. Workshop 4 Literatura: Alan,J. 1989.Etapy života očima sociologie. Praha:Panorama. Ariès,P.1962. Centuries of Childhood, London: Cape. Bláha, I.A. 1927. Sociologie dětství Blažek,B.-Olmrová,J.1986. Průhledy do dětství. Praha: Avicenum. Bronfenbrenner, Urie 1970. Two Worlds of Childhood. U.S. and U.S.S.R. New York:Russel Sage Foundation. Hockey,J.-Allison,J.1993. Growing Up and Growing Old. Ageing annd Dependency in Life Course. London: Sage Publications. James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Constructing and Reconstructing Childhood. Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London, Washington:Falmer Press. Jenkins, Henry ed. 1998. The Childrens Culture Reader. New York and London:New York University Press. Jenks,Ch. 1996. Childhood. London and New York: Routledge. Kovařík,J.1991. Dětství jako sociální jev. Bratislava:VÚPSV. Lipovetsky,G.1999. Soumrak povinnosti. Praha:Prostor
Metody hodnocení
závěrečná zkouška je písemná
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009.