FSS:SOC455 Sociologie dětství - Informace o předmětu
SOC455 Sociologie dětství
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- St 10:00–11:40 U34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o teoretické a výzkumné problematice současné sociologie dětství. Studentům si osvojí perspektivu sociálního konstruktivismu a získají hlubší porozumění sociologickým aspektům dětství ve vybraných oblastech, především ve sféře rodiny, státu, školy, dětské kultury a hry. Studenti kriticky prostudují také ostatní paradigmatické přístupy ke studiu dětství. „Čtecí část“ kurzu se zaměřuje na studium reprezentativních textů k vybraným tématům současných sociálních studií dětství. Na seminářích studenti prezentují a diskutují texty povinné i další doporučené četby. Vyžaduje se, aby každý student přednesl v průběhu kurzu 1 referát z četby. V druhé části kurzu proběhnou 3 badatelské dílny (workshopy), kde studenti představí a podrobí diskusi své projekty závěrečné práce. Kurz je uzavřen závěrečnou prací a závěrečnou zkouškou. Závěrečná zkouška se přitom odpouští studentům, kteří získali minimálně 60 bodů za předchozí práci v kurzu.
- Osnova
- Témata lekcí/seminářů: 1. Sociologie dětství a znovuobjevení dětství v sociologickém výzkumu četba: Bláha, I.A. 1927. Ariès,P.1962. Jenks,Ch. 1996. Jenks,Ch. 1996. Kovařík,J.1991. 2. Nové paradigma v sociolologii dětství? četba: Jenks,Ch. 1996. Prout,A.-James,A. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 3. Variabilita sociálních představ dětství ve vývoji moderních společností Četba: Hendrick,H.:Construction and Reconstructions of British Childhood. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Lipovetsky,G.1999. 4. Vyjednávání věkové hranice dětství (případová studie rodin, pozorování a interview) Četba: Hockey,J.-Allison,J.1993. Solberg,A.: Negotiating Childhood. Changing Constructions of Norwegian Children. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 5. Dětství v chudých oblastech a globalizovaná západní idea dětství (etnografický výzkum) Četba: Glauser,B.: Street Children: Deconstrukting a Construct. In James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 6. Potřeby dítěte jako sociální konstrukt (analýza diskurzů) Četba: Woodhead,M. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 7. Místo dětství ve statistikách a marginalizace dětství v sociálním řádu (analýza statistik) Četba: Qvortrup,J. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 8. Symbolické a mytologické konstrukce dětství (případová studie zábavního parku) Četba: Hunt,P.-Frankenberg,R. in James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. 9. Sociální reprezentace dětství za socialismu (autobiografická vyprávění a obsahová analýza) Četba: Bronfenbrenner, Urie 1970. (Píše se průběžný test z literatury!) 10. Workshop 1 11. Worshop 2 12. Workshop 3 13. Workshop 4 Literatura: Alan,J. 1989.Etapy života očima sociologie. Praha:Panorama. Ariès,P.1962. Centuries of Childhood, London: Cape. Bláha, I.A. 1927. Sociologie dětství Blažek,B.-Olmrová,J.1986. Průhledy do dětství. Praha: Avicenum. Bronfenbrenner, Urie 1970. Two Worlds of Childhood. U.S. and U.S.S.R. New York:Russel Sage Foundation. Hockey,J.-Allison,J.1993. Growing Up and Growing Old. Ageing annd Dependency in Life Course. London: Sage Publications. James, Alison - Prout, Alan eds. 1997. Constructing and Reconstructing Childhood. Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. London, Washington:Falmer Press. Jenkins, Henry ed. 1998. The Childrens Culture Reader. New York and London:New York University Press. Jenks,Ch. 1996. Childhood. London and New York: Routledge. Kovařík,J.1991. Dětství jako sociální jev. Bratislava:VÚPSV. Lipovetsky,G.1999. Soumrak povinnosti. Praha:Prostor
- Literatura
- Research with children : perspectives and practices. Edited by Pia Monrad Christensen - Allison James. 2nd ed. New York: Routledge, 2008, xvi, 295. ISBN 9780415416849. info
- WYNESS, Michael G. Childhood and society : an introduction to the sociology of childhood. New York: Palgrave Macmillan, 2006, xi, 268. ISBN 0333946499. info
- The politics of childhood : international perspectives, contemporary developments. Edited by Jim Goddard. New York: Palgrave Macmillan, 2005, xvii, 280. ISBN 1403935513. info
- JAMES, Allison a Adrian L. JAMES. Constructing childhood : theory, policy and social practice. 1st pub. Basingstoke: Palgrave, 2004, x, 244. ISBN 0333948912. info
- JAMES, Allison, Chris JENKS a Alan PROUT. Theorizing childhood. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 1998, 247 s. ISBN 0-7456-1565-1. info
- The history of childhood. Edited by Lloyd de. Mause. 1st ed. Northvale: Jason Aronson Inc., 1995, 450 s. ISBN 1-56821-551-7. info
- ARIÈS, Philippe. Centuries of childhood : a social history of family life. Translated by Robert Baldick. New York: Vintage Books, 1962, 447 stran. ISBN 9780394702865. info
- Metody hodnocení
- Na seminářích studenti prezentují a diskutují texty povinné i další doporučené četby. Vyžaduje se, aby každý student přednesl v průběhu kurzu 1 referát z četby. V druhé části kurzu proběhnou 3 badatelské dílny (workshopy), kde studenti představí a podrobí diskusi své projekty závěrečné práce. Kurz je uzavřen závěrečnou prací a závěrečnou zkouškou. Závěrečná zkouška se přitom odpouští studentům, kteří získali minimálně 60 bodů za předchozí práci v kurzu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/SOC455