PSY409 Řízení lidských zdrojů

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Čapka (přednášející)
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Rozvrh
Po 25. 9. 14:00–17:40 exP24, Po 9. 10. 14:00–17:40 exP24, Po 16. 10. 14:00–17:40 exP24, Po 6. 11. 14:00–17:40 exP24, Po 20. 11. 14:00–17:40 exP24, Po 4. 12. 14:00–17:40 exP24, Po 18. 12. 14:00–17:40 exP24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům pochopit chování jednotlivců uvnitř organizace, chování skupin v rámci organizace a chování organizace jako celku ve vztahu k prostředí. Na základě získaných poznatků by se studenti měli naučit : 1. předvídat tendence v chování organizací a lidí uvnitř organizace, 2. provádět potřebné analýzy a volit cílená opatření za účelem dosahování efektivnosti organizací. Poznatky získané studiem předmětu by měli být absolventi kurzu schopni využít jednak v rámci personálního a pracovního poradenství, jednak v rámci expertní činnosti pro management organizací ziskového i neziskového sektoru.
Osnova
  • 1.blok (vyučující doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.): Nástin obsahu předmětu a seznámení s požadavky ke zkoušce. Pojem organizace, typy organizací. Nové výzvy pro řízení organizace (měnící se, globalizující se a multikulturní prostředí, technologický pokrok). Jedinec v organizaci. Determinanty výkonnosti jedince, zdroje individuálních rozdílů ve výkonnosti pracovníků. Kariérové orientace jednotlivců, kariérové cykly. Studijní literatura: ARNOLD, J., COOPER, C. L., ROBERTSON, I. T. Work psychology. Understanding human behaviour in the wokplace. London: Pitman Publishing, 1995. ISBN 0273603248. BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico 1996. ISBN 8085839091. BĚLOHLÁVEK, F. Osobní kariéra. Praha: Grada, 1994. ISBN 807169083X. HOLLWAY, W. Work psychology and organizational behaviour: managing the individual at work. London: Sage Publications, 1991. ISBN 0803983530. 2. blok (vyučující Mgr. Ondřej Čapka): Formální struktura organizace a její účel, typy organizačních struktur. Skupiny v organizaci a jejich řízení . Formální (pracovní) a neformální skupiny v organizaci. Skupinové procesy a chování v organizaci. Efektivnost pracovní skupiny a její determinanty. Pracovní skupina a pracovní tým. Typy týmů,charakteristické rysy týmové práce. Týmové role. Výběr členů týmu, rozvoj týmu. Studijní literatura: ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994. ISBN 8085603705. BELBIN, R. M. Management teams. Oxford: Elsevier, 2004. ISBN 0750659106. FINCHAM, R., RHODES, P. S. Principles of Organizational Behaviour. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0199253978 HRONÍK, F. Poznejte své zaměstnance: vše o Assessment centre. Brno: Era, 2002. ISBN 8086517209. MALÝ, M., DĚDINA, J. Moderní organizační architektura. Praha: Alfa Publishing, 2005. ISBN 8086851117. 3. blok (vyučující Mgr. Ondřej Čapka): Vedoucí pracovník v organizaci. Manažerské funkce, manažerské role. Osobnost vedoucího pracovníka. Styl vedení, typologie stylů vedení. Volba efektivního stylu vedení ve vztahu k charakteristikám pracovních skupin a organizace. Motivování pracovníků a řízení pracovního výkonu. Studijní literatura: ARNOLD, J., COOPER, C. L., ROBERTSON, I. T. Work psychology. Understanding human behaviour in the wokplace. London: Pitman Publishing, 1995. ISBN 0273603248. BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico 1996. ISBN 8085839091. FINCHAM, R., RHODES, P. S. Principles of Organizational Behaviour. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0199253978. HRONÍK, F. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců. Praha: Computer Press, 1999. ISBN 8072261614. 4. blok (vyučující Mgr. Ondřej Čapka): Komunikace a vztahy v organizaci. Komunikační toky v organizaci. Organizační struktura a komunikace v organizaci, vliv moderních komunikačních technologií na komunikaci v organizaci. Interkulturní komunikace v mezinárodní organizaci. Moc v organizaci, zdroje moci. Organizační konflikty, zdroje konfliktů, pozitivní a negativní aspekty konfliktů. Styly řešení konfliktů, řízení konfliktů. Organizační klima, kvalita pracovního života. Studijní literatura: ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000.ISBN 8085943816. FINCHAM, R., RHODES, P. S. Principles of Organizational Behaviour. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0199253978 HRONÍK, F. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců. Praha: Computer Press, 1999. ISBN 8072261614. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178642X. PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 8085794144. 5. blok (vyučující doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.): Organizační kultura. Pojem organizační kultura, prvky organizační kultury, struktura organizační kultury. Zdroje organizační kultury. Obsah a síla organizační kultury. Organizační subkultury. Funkce organizační kultury. Organizační kultura a jedinec, socializace a adaptace člověka v organizaci. Organizační kultura a výkonnost organizace. Diagnostika organizační kultury, nástroje utváření žádoucí organizační kultury. Studijní literatura: BRIDGES, W. Typologie organizace: využití osobnostních typů v procesu rozvoje organizace. Praha: Management Press, 2006. ISBN 8072611372. LUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing, 2004. 176 s. ISBN 8034706482. 6. blok (vyučující doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.): Organizace a prostředí. Fáze vývoje organizace, organizační krize. Organizační rozvoj. Analýza vnitřního prostředí organizace, rozvojový plán organizace. Řízená změna, postup řízené změny, vnější a vnitřní příčiny nutnosti organizační změny. Zdroje rezistence vůči změně, překonávání rezistence vůči změně. Idea udržitelného rozvoje. Studijní literatura: KOPČAJ, A. Řízení proudu změn. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 8090235816. PITRA, Z. Příprava a provádění organizačních změn. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 8071696234. Pomocné materiály na www.fss.muni.cz/~kost, učební texty, soubor textů č. 118. 7. blok (vyučující doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.): Pojem učící se organizace, charakteristické znaky učící se organizace podle P. M. Sengeho. Systémové myšlení jako klíčový rys učící se organizace. Systémové archetypy. Typologie organizací, vývoj organizace v učící se organizaci. Knowledge management. Studijní literatura: SENGE, P. The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. New York: Doubleday, 2006. ISBN 0385517254. TICHÁ, I. Učící se organizace. Praha: Alfa Publishing, 2005. ISBN 8086851192. Pomocné materiály na www.fss.muni.cz/~kost, učební texty, soubor textů č. 118.
Literatura
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • BĚLOHLÁVEK, František. Osobní kariéra. Praha: Grada, 1994, 109 s. ISBN 807169083X. info
  • ČAKRT, Michal. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 181 s. ISBN 80-85943-81-6. info
  • DĚDINA, Jiří a Milan MALÝ. Moderní organizační architektura. Praha: Alfa Publishing, 2005, 170 s. ISBN 8086851117. info
  • HOLLWAY, Wendy. Work psychology and organizational behaviour : managing the individual at work. London ;: Sage Publications, 1991, x, 208. ISBN 0803983549. info
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců : podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xxi, 311. ISBN 8072261614. info
  • HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
  • KOPČAJ, Andrej. Řízení proudu změn :všedním způsobem nevšední rozvoj firmy, zákonitosti a metody řízení proudu změn. Vyd. 1. Ostrava: Kopčaj - Silma '90, 1999, 298 s. ISBN 80-902358-1-6. info
  • SENGE, Peter M. The fifth discipline : the art and practice of the learning organization. New York: Doubleday/Currency, 2006, xviii, 445. ISBN 0385517254. info
  • TICHÁ, Ivana. Učící se organizace. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2005, 141 s. ISBN 8086851192. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Předpokladem připuštění ke zkoušce je zpracování semestrální práce na vybrané téma a dosažení hodnocení A až C (viz dále). Studenti budou mít na výběr ze tří temat vztahujících se k obsahu kurzu, podrobné zadání obdrží po výkladu příslušné teorie. Způsob hodnocení semestrální práce: A zvládnuto na vynikající úrovni, B zvládnuto bez zásadních výhrad, C zvládnuto s výhradami, D nezvládnuto, nutno přepracovat. Studenti budou mít možnost být s hodnocením semestrální práce a připomínkami k jejímu obsahu seznámeni.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Organizace výuky: Výuka bude realizována v sedmi blocích, jednotlivé bloky budou kombinací přednášky a semináře. První blok má rozsah 2 vyučovací hodiny (1 hodina přednášky, 1 hodina semináře), ostatní bloky mají rozsah 4 vyučovací hodiny (2 hodiny přednášky, 2 hodiny semináře). Zadání volitelných seminárních prací. Téma 1 (Mgr. Ondřej Čapka): Osobní plán. Vytvořte si svůj osobní kariérový (rozvojový) plán podle popsané struktury: 1. Self analysis, 2. vize, cílový stav, 3. krátkodobé cíle (SMART), 4. jeden až dva krátkodobé cíle rozpracované do konkrétních kroků. Zaměřte se na následující aspekty: vlastní zdroje motivace, možnosti trhu práce, cílová vs. úkolová orientace, zdroje zpětné vazby a možnosti jejího iniciativního získávání. Podrobnosti budou představeny ve výuce. Doporučená literatura: Cottrel, Stella (2003): Skills for Succes. Personal Development Planning Handbook. New York, PALGRAVE MACMILLAN. Téma 2 (doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.): Analýza organizační kultury vybrané organizace. Vaším úkolem je provést analýzu obsahu organizační kultury vybrané ziskové či neziskové organizace. U velkých organizací je možné omezit se na analýzu kultury dílčí organizační jednotky. Rámcová struktura: A. Stručná charakteristika organizace (velikost, předmět činnosti, počet zaměstnanců, struktura zaměstnanců atd., zaměřte se především na ty informace, které jsou důležité ve vztahu k obsahu kultury organizace). B. Dosavadní přístup managementu k utváření kultury analyzované organizace (popište vývoj organizace a uveďte, jaké jsou podle Vás hlavní determinanty obsahu kultury analyzované organizace, zda management organizace cíleně řídí utváření organizační kultury a prostřednictvím jakých nástrojů). C. Formulujte žádoucí obsah organizační kultury, a to ve vztahu: 1. k oboru podnikání a předmětu činnosti (u neziskových organizací ve vztahu k poslání) a požadavkům vnějšího prostředí, ve kterém organizace existuje, 2. ke strategii, kterou organizace má (má li formulovanou strategii), 3. k dalším vybraným aspektům výkonnosti organizace (k potřebné míře adaptivnosti organizace, k zabezpečování kvality výrobků a služeb atd.), 4. k motivačnímu potenciálu obsahu organizační kultury a kvalitě pracovního života zaměstnanců v analyzované organizaci. D. Proveďte analýzu obsahu současné organizační kultury, a to ve vztahu: 1. k oboru podnikání a předmětu činnosti (u neziskových organizací ve vztahu k poslání) a požadavkům vnějšího prostředí, ve kterém organizace existuje, 2. ke strategii, kterou organizace má (má li formulovanou strategii), 3. k dalším vybraným aspektům výkonnosti organizace (např. k potřebné míře adaptivnosti organizace, k zabezpečování kvality výrobků a služeb, 4. k motivačnímu potenciálu organizační kultury a kvalitě pracovního života zaměstnanců analyzované organizace. E. Porovnejte současný obsah organizační kultury s žádoucím obsahem organizační kultury analyzované organizace, identifikujte silné a slabé stránky současné kultury ve vztahu k analyzovaným aspektům ( k přiměřenosti vůči oboru podníkání, příp. poslání a vnějšímu prostředí, přiměřenosti obsahu strategie, míře podpory výkonnosti organizace atd.), tj. identifikujte kulturní potenciál a kulturní rizika. F. Navrhněte žádoucí změny obsahu kultury organizace (má jít o navrhované změny v obsahu, není nutno navrhovat konkrétní opatření a postup změny). Požadavky: Analýza by měla být opřena o relevantní teoretická východiska, o data získaná vhodnými kvalitativními a (nebo) kvantitativními metodami a o relevantní metody analýzy dat. Rozsah: 12 až 20 stran. Hodnotící kritéria: znalost a relevantní aplikace teoretických východisek, využití vhodných metod získání a analýzy výzkumných dat, systematičnost, hloubka a relevantnost provedené analýzy, formulace jasných, manažersky využitelných závěrů, relevantnost formulovaných doporučení, formální úroveň práce (citace použité literatury a zdrojů informací). Téma 3 (doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.): Učící se organizace. Studenti budou hodnoceni za písemnou práci, ve které se pokusí zhodnotit účelnost posunu zvolené konkrétní organizace směrem k této organizační kultuře a rozpoznat existující předpoklady pro její rozvíjení. Pro dobré hodnocení je dána doporučená struktura. A. Úvod (rozsah asi 3 strany) 1. O čem organizace je a kam směřuje ? Existuje formulace vize, mise, strategie organizace? (uvést i když nejsou, v případě absence je možno uvést odhad, odpozorování). Uvážit i jiný, než žádoucí vývoj vnější situace (nevyjasněné názory vlastníků organizace, změny vlastníků, odhad ekonomické neudržitelnosti oboru ve zdejších podmínkách, či úpadek oboru). Jaké je umístění organizace v typologii organizací (současné i další vývoj). 2. Odborně pojmenujte existující kulturu organizace. Např. převažuje kultura řízení lidí nebo otevírání lidí jako zdrojů (viz teorie i srovnávací tabulky v materiálech do personální řízení). B. Popisná a rozborová část (rozsah asi 5) 1. Co pro personální situaci vyplývá z rozboru okolí (SLEPT)? 2. Jaké pracovníky a kulturu organizace je třeba mít pro naplnění nadřazené strategie? Identifikujte rozdíl mezi současným stavem a požadavky strategie. Bude zachována kultura řízení lidí nebo je třeba dosáhnout kultury rozvoje lidských zdrojů a znalostí? Co organizaci čeká podle vývojových křivek kultur organizací? 3. Je předmět činnosti organizace náročný na znalosti? Potřebuje organizace kulturu, která je rozvíjí? Stačí současná? O jaké informace a znalosti jde? Kdo je jejich nositelem, co se s nimi děje a jak je kdo využívá? 4. Odpovězte na otázku: Nakolik je pro naplňování definované strategie přínosné přijetí modelu učící se organizace případně ve kterých jejích prvcích? Pokud má posun směrem ke kultuře učící se organizace smysl, určite předpoklady organizace proměnit se na učící se organizaci: (jak je na tom podle pěti Sengeho charakteristik, co naučené neschopnosti učit se). Není-li účelné o tento typ kultury organizace usilovat, soustřeďte se na jednotlivé běžné metody personální práce a určete kde jsou největší současné a potenciální slabiny. 5. Shrňte popis a rozbor do tabulky SWOT (vnitřní silné a slabé stránky organizace které jste zjistili, příležitosti a hrozby, které organizaci přinesou vámi odhadované změny jejího vnějšího prostředí). C. Návrhová část: návrh personální strategie (rozsah 5 stran) Navažte na tabulku SWOT a zkuste odstranit slabiny 1. Definujte cíle personální strategie, jasně podporující nadřazenou strategii (smysl, cíl organizace). Identifikujte hlavní kroky, kterými se cíle personální strategie budou realizovat (změní se tím co a jak se dělá s pracovníky organizace , tj. personálními činnostmi, kultura organizace potřebným směrem?). Pokud je to pro dosažení strategických cílů třeba, co udělat pro rozvoje lidí jako zdrojů, pro posilování a využívání znalostního potenciálu firmy, aby byla zajištěna další úspěšná existence firmy? (Využijte průsvitek dr.Hroníka) 2. Určete souslednost jednotlivých kroků a jejich očekávané důsledky pro změnu organizační kultury. Doložit návaznost na analytickou část práce. 3. Posuďte reálnost koncepčního návrhu (za jakých okolností by byla změna možná?). Předpokládá se, že autor(ka) aktivně pracuje minimálně s 5 prameny odborné literatury (tj. v textu odkazy na své jiné práce, průsvitky z přednášek a literaturu). Poznámka: pro hodnocení A musí práce navíc obsahovat i pokus o schematické vyjádření nějakého problému (ze souhrnné tabulky SWOT) v podobě zpětnovazebných dynamických smyček. Využít Sengeho archetypy systémové dynamiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.