FSS:SOC147 Základy marketingového výzkumu - Informace o předmětu
SOC147 Základy marketingového výzkumu
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petr Pakosta (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- každé liché pondělí 10:00–13:30 U33
- Předpoklady
- SOC108 Statistická analýza dat
SOC108 Data Analysis with SPSS - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřený na výklad procesu výzkumu trhu, vysvětluje jeho specifika, způsoby provádění zejm. v ČR. Podrobněji se věnuje základním úlohám, které se řeší v rámci výzkumu trhu. Kurz je orientován aplikačně, neopomíjí ani etické a právní aspekty provádění výzkumů.
- Osnova
- Blok 1
- Marketing a marketingový mix.
- Výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum.
- Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Přehled základních úloh výzkumu trhu.
- Přehled agentur v ČR a ve světě.
- Přehled oborů vhodných k výzkumu.
- Zadání úkolů.
- Blok 2
- Proces výzkumu: přehled stádií, zadání výzkumu, odpověď agentury, jednání s klientem, návrh výzkumu, design výzkumu-výběry, cena, časový harmonogram a rozpočet. dotazník a ostatní terénní materiály, příprava sběru dat.
- Terénní sběr dat: metody sběru dat
- Tazatelská síť: výběr, získávání, vzdělávání a školení tazatelů, tazatelská příručka, pokyny v dotazníku a práce s ostatními terénními materiály, kontrola práce tazatelů, specifika tazatelské práce při CATI, CAPI.
- Pořízení dat: děrování, scanování, kodování, zpracování dat-čištění, tabulky třídění prvního a druhého stupně, analýzy, značková řešení a jejich význam.
- Závěrečná zpráva: tvorba, obsah, forma, způsob předání zprávy, následné analýzy, prezentace, akceptace zprávy, právní aspekty vztahu klient-agentura.
- Blok 3
- Jednotlivé typy výzkumů I: výzkumy spokojenosti (dotazník, zpracování, základní výstupy), značková řešení v oblasti výzkumů spokojenosti.
- Jednotlivé typy výzkumů II: výzkumy zaměřené na personál sloužící zákazníkům-mystery shopping a podobné metody, specifické požadavky na provádění výzkumů, právní a etické aspekty výzkumů zaměřených na personál.
- Problematika značek I: značka (brand), koncept
- Blok 4
- Problematika značek II: výzkum značek (znalost značky, image značky, brand positioning, značkové produkty pro výzkum značek).
- Kvalitativní výzkum: různá úloha kvalitativního výzkumu ve výzkumu trhu, proces kvalitativního výzkumu, skupinové diskuse, hloubkové rozhovory, problémy v kvalitativním výzkumu-rekrutace, odměňování, práce s databázemi.
- Blok 5
- Jednotlivé typy výzkumů III: výzkumy zaměřené na testy, testy konceptů, testy výrobků, služeb, testy in hall a home use, cenové testy, odhady poptávky a optimální ceny.
- Jednotlivé typy výzkumů IV: komerční komunikace a její výzkum, spotřební deníky, peoplemetry, media projekty, monitoring reklamy.
- Typologie a její význam ve výzkumu trhu
- Pokročilé statistické techniky a jejich prezentace výzkumu trhu (zejm. faktorová, shluková analýza, korespondenční analýza, logistická regrese).
- Literatura
- BOUČKOVÁ, Jana. Marketing. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2003, xvii, 432. ISBN 8071795771. info
- HAGUE, Paul N. Průzkum trhu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, 234 s. ISBN 8072269178. info
- BÁRTOVÁ, Hilda, Vladimír BÁRTA a Jan KOUDELKA. Chování spotřebitele a výzkum trhu. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2002, 208 s. ISBN 8024504103. info
- RENDLOVÁ, Eliška a Tomáš LEBEDA. Výzkumy veřejného mínění : teoretické souvislosti a praktická aplikace. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2002, 52 s. ISBN 80-7330-032-X. info
- Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
- Metody hodnocení
- Povinnosti studentů: Během semestru prezentovat výstup sekundárního výzkumu některého z trhů v ČR (přesněji bude zadáno na první hodině a bude předvedena ukázka prezentace sekundárního výzkumu přednášejícím). Po skončení semestru zkouška (viz témata v osnově kurzu a prezentace ostatních studentů). Prezentaci je nutno předvést nebo odevzdat nejpozději do poslední výukové hodiny.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/SOC147