FSS:ZUR135 Metody a techniky výzkumu médi - Informace o předmětu
ZUR135 Metody a techniky výzkumu médií
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Pokorná (cvičící)
Mgr. Kateřina Škařupová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 P52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Kapacita kurzu je 40 osob. Absolutní přednost mají studenti 5. semestru specializace Mediální studia a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných semestrů této specializace. - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními i kvalitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, etnografické metody, focus groups, textuální analýza apod.). Po stručném úvodu do historie mediálního výzkumu a jeho epistemologických základů provede kurz studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají. Součástí výkladu bude i stručný úvod do deskriptivní a inferenční statistiky. V průběhu kurzu budou studenti zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému bude věnován jeden praktický workshop v polovině semestru a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
- Osnova
- 1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky
- 2. Vědecká metoda jako nástroj poznání; specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami; hlavní výzkumná paradigmata
- 3. Logika sociálně-vědného výzkumu; účel výzkumu, základní výzkumné strategie; přehled hlavních kvantitativních a kvalitativních výzkumných technik
- 4. Design empirického výzkumu I.: od výzkumného tématu k hypotézám
- 5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace
- 6. Výběr vzorku, problematika validity a reliability v mediálním výzkumu
- 7. Práce s daty: typy proměnných, základy deskriptivní a inferenční statistiky
- 8. Workshop: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů
- 9. Survey: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení
- 10. Obsahová analýza: design, sampling, typy jednotek v obsahové analýze
- 11. Kvalitativní výzkum I: Kvalitativní analýzy mediálního obsahu
- 12. Kvalitativní výzkum II: Výzkum publika - focus groups, recepční analýza, etnografické metody
- Literatura
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
- DAVIES, Máire Messenger a Nick MOSDELL. Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Athens: University of Georgia Press, 2006, 202 s. ISBN 082032924X. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
- A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
- GUNTER, Barrie. Media research methods : measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, 314 s. ISBN 076195659X. info
- A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Edited by Klaus Jensen - Nicholas W. Jankowski. 1st pub. London: Routledge, 1991, xiv, 272. ISBN 0415054052. info
- Metody hodnocení
- Studenti vypracovávají v průběhu kurzu 3 úkoly: summary vybrané empirické studie; první část vlastního výzkumného projektu (téma, kontext, hypotézy); druhou část projektu (operacionalizace, metodologie). Odevzdání kompletního projektu je potom podmínkou pro účast na zkoušce (která má podobu písemného testu).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz je určen studentům, jejichž závěrečná práce bude empirického charakteru. Přednost mají studenti vyšších ročníků.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/ZUR135