PSY407 Poradenská psychologie I - děti, mládež

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ilona Pešová (přednášející), Mgr. Radana Šrubařová (zástupce)
Mgr. Radana Farkašová (pomocník)
Garance
PhDr. Ilona Pešová
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 16:00–19:30 U23
Předpoklady
( psy450 Psychopatologie || psy175 Psychopatologie ) && psy113 Fyziologie člověka && (NOW( psy403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. ) || psy403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu by měl student získat základní orientaci v oblasti poradenství pro děti a mládež. Porozumí problematice dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a bude schopen zařadit různé formy psychologické intervence pro děti s problémy týkající se školní neúspěšnosti, osobnostními, sociálními i vývojovými problémy, včetně rodinných a vztahových potíží. Student bude schopen také diskutovat o problémech týkající se práce s dětmi a mládeží.
Osnova
  • Osnova: I: pedagogicko-psychologické poradenství 1.- institucionalizace, - právní normy - spolupráce s dalšími obory - osobnostnost psychologa 2. Zvláštnosti poradenství pro děti - práce s rodiči - práce s dítětem - průběh vyšetření - opatřední ve prospěch klienta 3. základní informace o poradenství pro handicapované: - nejdůležitějí psychologické poznatky o těžce zdravotně postižených dětech a jejich rodinách - vliv zdravotního postižení na dítě, na rodiče - výchovné postoje rodičů, vliv narození postiženého dítěte na strukturu a funkci rodiny, vztahy mezi sourozenci II. problematika předškolního období - vývojová problematika: opoždění vývoje, nerovnoměrnost vývoje( např. ve vývoji řeči, motoriky, pervazivní vývojové poruchy ) - Obtíže vyskytující se v předškolním věku (výchovné, obtíže spojené se základními fyziologickými funkcemi (jídlo, spánek,vyměšování). Senzitivita, úzkostnost, hyperaktivita, sourozenecké vztahy, rodinná situace). - Děti se smyslovým postižením, školy pro děti se smyslovými vadami III, IV: školní období l. Problematika zahájení školní docházky - činitelé ovlivňující nástup do školy - odklady školní docházky, - nejčastější důvody odkladu, kazuistiky 2. Prospěchová selhávání - příčiny kognitivní, mimointelektové, vliv rodiny, vliv výchovně vzdělávacího procesu, zdravotního stavu, faktory širšího prostředí. Kasuistiky - specifické poruchy učení učení, chování,integrace dětí s SPU a jinými obtížemi v základní škole, přeřazování do odlišných učebních programů Kasuistiky. 3. ostatní problematika ve školním věku - poradenství k volbě povolání - nadané dítě ve škole V, VI. Výchovná problematika 1. problematika chování (ADHD, ADD ..) 2. problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy) 3. výchovné problémy (záškoláctví, krádeže, otázky šikany atd.), kasuistiky 4. dítě v rodinné krizi
Literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • DRTÍLKOVÁ, Ivana. Dětská a adolescentní psychiatrie v současnosti. Česká a Slovenská Psychiatrie. Praha: Česká lékařská společnost JEP, 2003, roč. 99, č. 1, s. 3-4. ISSN 1212-0383. info
  • HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
Výukové metody
Přednášky, praktické ukázky, CD prezentace, kazuistiky
Metody hodnocení
přednášky, seminář Podmínky ukončení: zápočet a) Písemná práce, v rozsahu 4-5 stran. b) vypracování kasuistiky (využít možnosti z praxe ve školním poradenském zařízení (PPP,SPC), (včetně anamnézy, popisu využitých metod – podrobněji lze konzultovat na přednáškách) Zkouška: písemný test, ústní doplňující zkouška Ke zkoušce si každý student přinese seznam četby z oblasti dětské poradenské psychologie. Okruhy ke zkoušce jsou totožné s okruhy přednášek.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.