PST449 Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Magdalena Valášková (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché pondělí 16:00–19:30 U53
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nakonci kurzu získají studenti přehled znalostí vztažených k nejdůležitějším tématům psychoterapie dětí a dospívajících. Studenti budou schopni získané znalosti interpretevat a kriticky diskutovat ve vztahu ke konkrétním kazuistikám jakož i vytvářet vlastní návrhy terapeutických postupů.
Osnova
  • 1. Úvodní přehled problematiky, cíle kurzu a uzavření kontraktu se studenty. Relevantní diagnostické kategorie, intervenující instituce a legislativní rámec. Nosologická versus problémová diagnóza. Nejsme na zvládání problémů sami – týmová spolupráce (škola, OSPOD, rodina, vrstevnické skupiny, organizace nabízející volnočasové aktivity, Policie ČR, krizová centra, AP, PL…). Představení kazuistik a výběr jejich pořadí pro následující semináře. 2. Specifika uzavíraní terapeutického kontraktu s dětmi a dospívajícími. Etika. Jaké možnosti konkrétně nabízí práce s jednotlivcem (dítětem, dospívajícím, rodičem), párem (rodiče, mladiství), rodinou a skupinou (vrstevnickou, rodičovskou). Důvěra jako základní stavební kámen. Role terapeuticko-pedagogického kontraktu, zvládání integrace do skupiny, důvěra ve vztahu k pracovníkům a vrstevníků. Techniky skupinové práce: Tajemství, Masky. 3. Skutečnosti, se kterými se lze setkat při práci s dětmi a dospívajícími: narušené sebeschéma (rozvíjející se poruchy příjmů potravy), pozice ve vrstevnické skupině (šikana, agresivita, neschopnost vymezit své hranice), vztah k autoritě, poruchy pozornosti, škola jako instituce a nezbytné dovednosti jejího zvládání, návykové látky (experimenty či závislost), vrstevnické skupiny (sdílené představy, skupinové normy a žitá praxe jejich uplatňování), životní cíle, jejich diverzifikace, hierarchie a způsoby naplňování, (ne)přítomnost nosných mezilidských vztahů. 4. Vytváření podmínek pro dlouhodobou terapeutickou práci. Procesy supervize, intervize, sebezkušenostní výcvik, psychohygiena, nosné mezilidské vztahy, smysluplně vytyčené životní a pracovní cíle. Motivace a hodnoty, aneb jak zvládnout dvouměsíční dobrovolný pobyt mimo rodinu. Techniky skupinové práce: Tři přání, Život před a po pobytu, Co mne napadne, když se řekne SVP. Funkce opakované aktualizace kontraktu a jeho vyhodnocování. Útěky – jak předejít, jak zvládnout. Formy vnějšího tlaku. 5. Práce se skupinou: vytváření nosných vztahů, dovedných vzorců interpersonálního jednání, posilování koherence skupiny a skupinové definování žité etiky (Příběh prince/ princezny Kumárí). Co s odpadlíkem, černou ovcí? – možnosti skupinové psychoterapie (technika Mimozemšťan), individuální podpory (možnosti psychodramatu). 6. Přednáška a seminář s externím vyučujícím – téma bude doplněno.
Literatura
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání : psychoanalytický přístup. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 154 s. ISBN 9788024721316. URL info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 80-903306-0-6. info
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Working with children in groups :a handbook for counsellors, educators and community workers. 1st pub. Basingstoke: Palgrave, 2001, x, 262 s. ISBN 0-333-92143-7. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
Výukové metody
Přednášky, kazuistické stuide a jejich kritická diskuse
Metody hodnocení
Je požadována aktivní účast na seminářích (80%). Předmět je ukončen zkouškou. Podkladem pro hodnocení je průběžné zpracování zadaných úkolů: 1. Vypracování dvou kritických recenzí (1-2 normostrany), jedné česky psané knihy a jednoho cizojazyčného článku zabývajících se psychoterapií dětí a dospívajících; 2. Vypracování závěrečné práce v rozsahu 7 normostran, která použije jednu z nabídnutých kazuistik jako podklad pro kritickou analýzu procesu psychoterapie. Práce popíše silná a slabá místa záznamu psychoterapeutického procesu, navrhne alternativní řešení a vše podpoří analyticky zpracovanými, konkrétními ukázkami výchozího textu a argumentací zakotvené ve vybraném psychoterapeutickém přístupu (minimálně dvě knihy a tři články zabývajících se tématem psychoterapie dětí a dospívajících v daném psychoterapeutickém přístupu).
Informace učitele
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.