ZUR580 Dokumentární a publicistická tvorba I.

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
2/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Rodrigo Morales (přednášející)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 10:00–13:00 Střižna 531
Předpoklady
Znalost filmové řeči, orientace v reportážních metodách a všeobecní kulturní přehled.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl podpořit tvůrčí potenciál studentů a rozvíjet jejich odborné mediální znalosti aplikované v oblasti dokumentární tvorby a publicistice. Výuka je koncipována jako pravidelná, formou semináře a praktických cvičení. Kromě toho budou realizovány workshopy s odborníky z praxe. Výstupem budou průběžná cvičení a závěrečný projekt, sloužící k získávání odborných znalosti a k prezentaci dovedností studentů. Studenti získají základní odborné znalosti a tvůrčí zkušenosti v oblasti dokumentární tvorby. Předmět byl nastaven tak, aby studenti mohli efektivně pracovat na realizaci televizních cvičení vysílatelné kvalitě. Student získá základní orientaci v oblasti dokumentární tvorby. Jednak zpracováním literárních autorských podkladů nezbytných pro dokumentární tvorbu, jednak tvorbou filmových nebo televizních dokumentárních cvičení a projektu. Student po absolvování předmětu bude schopen:
vytvářet literární podklady potřebné pro realizaci dokumentárních filmů nebo publicistických pořadů.
vytvářet malé dokumentární produkty a publicistické dokumenty.
Osnova
  • Předmět zahrnuje teoretický úvod do problematiky dokumentaristiky a publicistiky ve filmu a v televizi a praktická cvičení.
  • Bodová osnova:
  • Zdroje inspirace - behaviorismus a terénní výzkum
  • Úvod do literárního zpracování původní myšlenky
  • Původní myšlenka, námět, syžet. Další možností literární zpracování.
  • Úvod do typologie dokumentu, žánry, mezi-žánry v dokumentární tvorbě
  • Publicistické žánry
  • Uřčení formy a stopáže
  • Téma a téze
  • Obhlídky,předlohy, zdroje,prameny
  • Práce s respondenty
  • Etika
  • Zadání cvičení
  • realizace cvičení
  • autorská sebereflexe cvičení
  • Zhodnocení cvičení
  • Metody realizace
  • Vývoj námětu
  • Obrazová koncepce
  • Technologie a možnosti snímaní
  • Práce se zvukovými složkami
  • Zpracování explikace a rozšířené explikace
  • Zpracování bodového scénáře, story board
  • Zadávání cvičení,
  • odevzdání a schválení námětů
  • Zhodnocení námětů
  • diskuze
  • Zadaní cvičení II
  • Práce na literárním scénáři pro publicistické dokumenty
  • Zpracování technického scénáře
  • Výrobní plán
  • Realizace cvičení
  • Střih
  • Prezentace
  • Autorská sebereflexe
  • Diskuze
  • Distribuce
  • Zhodnocení Zadání závěrečného projektu
Literatura
    povinná literatura
  • Petráň. T. Ecce homo, Univerzita Pardubice, 2011, ISBN: 978-80-7395-341-6
  • VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005, 143 s. ISBN 8073310392. info
  • NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži :70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2002, 285 s. ISBN 80-7331-909-8. info
  • VALUŠIAK, Josef. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. 2., opr. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2000, 59 s. ISBN 8085883589. info
    doporučená literatura
  • Goldovskij: Světlo a technika ve filmu.
  • Šmok, Ján,Design of the Photographic and the Cinematographic Image, Nakladatelství AMU, 2001
  • Navrátil, Antonín, Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu, Československý filmový ústav, 1974
  • Vrzal, Martin, Střih záznamu hudby, Akademie múzických umění v Praze, 2007, ISBN 978-80-7331-114-8
  • Kolář, Viktor,Seminar in Documentary Photography, AMU 2001, ISBN 80-85883-56-2
  • Doc. Jiří Myslík: Základy filmové techniky a technologie /CD ROM v knihovně FAMU/
  • Šmok Jan: Úvod do snímkové techniky.
  • J Hojtaš: Současná snímací televizní technika a její využití v tvůrčí praxi /dipl.pr. FAMU/ Praha.
  • Benson, W. a kol.The Rhetoric of the New Political Documentary, Southern Illinois University, 2008,ISBN 9780809328369
  • Karvánek, Lukáš: Digitální kamery, nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2010,ISBN 978-80-7331-173-5
  • SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk : příspěvek k teorii zvukové tvorby. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2009, 303 s. ISBN 9788073311612. info
  • GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
  • BARNOUW, Erik. Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York: Oxford University Press, 1993. info
  • PEŠEK, Josef. Základní principy televize a magnetického záznamu obrazu. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 197 s. info
    neurčeno
  • Štoll M.: Český film. Režiséři a dokumentaristé, 2009
  • NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010, 316 s. ISBN 9788073311810. info
  • Vizuální antropologie : kultura žitá a viděná. Translated by David Čeněk - Tereza Porybná. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, 332 s. ISBN 9788087378472. info
  • ELLIS, Jack C. a Betsy A. MCLANE. A new history of documentary film. New York: Continuum, 2007, xi, 385. ISBN 0826417515. info
  • FOUCAULT, Michel. Slová a veci : archeológia humanitných vied. Translated by Miroslav Marcelli - Mária Marcelliová. I. vydanie. Bratislava: Pravda, 1987, 510 stran. info
Výukové metody
Jedna se o kombinovanou formu výuky: přednáška, seminář, cvičení. Z čehož vyplývá, že kromě odpřednášené látky, student využívá samostatné studium k teoretické přípravě na základě povinné a doporučené literatury. Zpracuje praktické cvičení. A rozebírá s pedagogem během semináře.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Osm audiovizuálních cvičení,audiovizuální závěrečný projekt. Reflexe a analýza odevzdaných cvičení a projektů,ústní zkouška.
Informace učitele


Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.