ZUR580 Dokumentární a publicistická tvorba I.

Fakulta sociálních studií
podzim 2015
Rozsah
1/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Rodrigo Morales (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 10:00–13:00 Střižna 531
Předpoklady
Znalost filmové řeči, orientace v reportážních metodách a všeobecní kulturní přehled.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl podpořit tvůrčí potenciál studentů a rozvíjet jejich odborné mediální znalosti aplikované v oblasti dokumentární tvorby a publicistice. Výuka je koncipována jako pravidelná, formou semináře a praktických cvičení. Kromě toho budou realizovány workshopy s odborníky z praxe. Výstupem budou průběžná cvičení a závěrečný projekt, sloužící k získávání odborných znalosti a k prezentaci dovedností studentů. Studenti získají základní odborné znalosti a tvůrčí zkušenosti v oblasti dokumentární tvorby. Předmět byl nastaven tak, aby studenti mohli efektivně pracovat na realizaci televizních cvičení vysílatelné kvalitě. Student získá základní orientaci v oblasti dokumentární tvorby. Jednak zpracováním literárních autorských podkladů nezbytných pro dokumentární tvorbu, jednak tvorbou filmových nebo televizních dokumentárních cvičení a projektu. Student po absolvování předmětu bude schopen:
vytvářet literární podklady potřebné pro realizaci dokumentárních filmů nebo publicistických pořadů.
vytvářet malé dokumentární produkty a publicistické dokumenty.
Osnova
  • Předmět má za cíl podpořit tvůrčí potenciál studentů a rozvíjet jejich odborné mediální znalosti aplikované v oblasti dokumentární tvorby a publicistice. Výuka je koncipována jako pravidelná, formou semináře a praktických cvičení. Kromě toho budou realizovány workshopy s odborníky z praxe.Předmět zahrnuje teoretický úvod do problematiky dokumentaristiky a publicistiky ve filmu a v televizi a praktická cvičení.
  • Bodová osnova:
  • Zdroje inspirace - behaviorismus a terénní výzkum
  • Úvod do literárního zpracování původní myšlenky
  • Původní myšlenka, námět, syžet. Další možností literární zoracování.
  • Úvod do typologie dokumentu, žánry, mezi-žánry v dokumentární tvorbě
  • Publcistické žánry
  • Uřčení formy a stopáže
  • Téma a téze
  • Obhlídky,předlohy, zdroje,prameny
  • Práce s repondenty
  • Etika
  • Zadání cvičení
  • realizace cvičení
  • autorská sebereflxe cvičení
  • Zhodnocení cvičení
  • Metody realizace
  • Vývoj námětu
  • Obrazová koncepce
  • Technologie a možnosti snímaní
  • Práce se zvukovými složkami
  • Zpracování explikace a rozšířené explikace
  • Zpracování bodového scénáře, story board
  • Zadávání cvičení,
  • odevzdání a schválení námětů
  • Zhodnocení námětů
  • diskuze
  • Zadaní cvičení II
  • Práce na literárním scénáři pro publicistické dokumenty
  • Zpracování technického scénáře
  • Výrobní plán
  • Realizace cvičení
  • Střih
  • Prezentace
  • Autorská sebereflexe
  • Diskuze
  • Distribuce
  • Zhodnocení Zadání závěrečného projektu
Literatura
    povinná literatura
  • Petráň. T. Ecce homo, Univerzita Pardubice, 2011, ISBN: 978-80-7395-341-6
  • VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005, 143 s. ISBN 8073310392. info
  • NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži :70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2002, 285 s. ISBN 80-7331-909-8. info
  • VALUŠIAK, Josef. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. 2., opr. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2000, 59 s. ISBN 8085883589. info
    doporučená literatura
  • J Hojtaš: Současná snímací televizní technika a její využití v tvůrčí praxi /dipl.pr. FAMU/ Praha.
Výukové metody
Seminář, laboratoř spojen s workshopy.
Metody hodnocení
Reflexe a analýza odevzdaných projektů Student zpracuje samostatně 8 krátkých audiovizuálních cvičení v průběhu semestru jako přípravu pro závěrečný audiovizuální projekt. Student na konci semestru dále zpracuje a ústně obhájí závěrečný audiovizuální projekt. Předmět je zakončen zkouškou.
Informace učitele
KOMPLETNÍ LITERATURA
NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži :70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005. 143 s. ISBN 80-7331-039-2.
Petráň. T. Ecce homo, Univerzita Pardubice, 2011, ISBN: 978-80-7395-341-6
VALUŠIAK, Josef. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. 2., opr. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2000. 59 s. ISBN 80-85883-58-9.
Benson, W. a kol.The Rhetoric of the New Political Documentary, Southern Illinois University, 2008,ISBN 9780809328369
Vrzal, Martin, Střih záznamu hudby, Akademie múzických umění v Praze, 2007, ISBN 978-80-7331-114-8
Doc. Jiří Myslík: Základy filmové techniky a technologie /CD ROM v knihovně FAMU/
Šmok, Ján,Design of the Photographic and the Cinematographic Image, Nakladatelství AMU, 2001
J Hojtaš: Současná snímací televizní technika a její využití v tvůrčí praxi /dipl.pr. FAMU/ Praha
Kolář, Viktor,Seminar in Documentary Photography, AMU 2001, ISBN 80-85883-56-2
Náhradní obsah: Navrátil, Antonín, Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu, Československý filmový ústav, 1974
PEŠEK, Josef. Základní principy televize a magnetického záznamu obrazu. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 197 s. Náhradní obsah: Goldovskij: Světlo a technika ve filmu
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vydání v Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6
BARNOUW, Erik. Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York: Oxford University Press, 1993.
Karvánek, Lukáš: Digitální kamery, nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2010,ISBN 978-80-7331-173-5
Hudební zvuk :příspěvek k teorii zvukové tvorby. ISBN 9788073311612.
Štoll M.: Český film. Režiséři a dokumentaristé, 2009
ELLIS, Jack C. a Betsy A. MCLANE. A new history of documentary film. New York: Continuum, 2007. xi, 385 s. ISBN 0-8264-1751-5.
Vizuální antropologie :kultura žitá a viděná. ISBN 9788087378472.
FOUCAULT, Michel. Slová a veci : archeológia humanitných vied : Les mots et les choses (Orig.). Translated by Miroslav Marcelli - Mária Marcelliová. 1. vyd. Bratislava: Pravda, 1987. 510 s.
Bláha I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, 2006
Gauthier, G.: DokumentárNí film, jiná kinematografie, 2005
Nicholls, B Úvod do dokumentárního filmu, 2010
Linwood G. Dunn – George E.Turner: The ASC Treasury of Visual Effects, 1993, ASC Holging company.
Aumont, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění v Praze, 2005. 325 s. ISBN 80-7331-045-7.
Foucault, Michel. Slová a veci : archeológia humanitných vied. Bratislava : Pravda, 1987.
Janie L. Geyen The DSLR Filmmaker's Handbook: Real-World Production Techniques 2012 978-0470876602
Eve Light Honthaner The Complete Film Production Handbook 978-0240811505 Focal Press
Ross Lowell Matters of Light & Depth- paperback 978-0966250404 Lower Light Management
Jay Rose Producing Great Sound for Film and Video (DV Expert Series) [Paperback] 978-0240809700 Focal Press
Ric Viers The Location Sound Bible: How to Record Professional Dialog for Film and TV [Paperback]
Michael Wiese Productionsv John Carucci Digital SLR Video and Filmmaking For Dummies (For Dummies (Computer/Tech)) 2013 978-1118365984 For Dummies
Doporučená literatura:
Přiručky kamerové techniky. Petr Prokop - Sou asné filmové kamery.
Prokop Petr - Zakládání filmových kamer.
Balázs Béla - Film. Vývoj a podstata nového umenia.,1958,Slovenské vydavatelstvo krásnej literatury.
Film je umění - Sborník statí, 1963 Orbis Praha.
Valušiak J.: Základy střihové skladby, 2005
Bláha I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, 2006
Gauthier, G.: Dokumentární film, jiná kinematografie, 2005
Nicholls, B Úvod do dokumentarního filmu, 2010
Linwood G. Dunn – George E.Turner: The ASC Treasury of Visual Effects, 1993, ASC Holging company.
Aumont, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění v Praze, 2005. 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info
Foucault, Michel. Slová a veci : archeológia humanitných vied. Bratislava : Pravda, 1987. info
Janie L. Geyen The DSLR Filmmaker's Handbook: Real-World Production Techniques 2012 978-0470876602 Sybex
Eve Light Honthaner The Complete Film Production Handbook 978-0240811505 Focal Press
Ross Lowell Matters of Light & Depth- paperback 978-0966250404 Lower Light Management
Jay Rose Producing Great Sound for Film and Video (DV Expert Series) [Paperback] 978-0240809700 Focal Press
Ric Viers The Location Sound Bible: How to Record Professional Dialog for Film and TV [Paperback] Michael Wiese Productions
John Carucci Digital SLR Video and Filmmaking For Dummies (For Dummies (Computer/Tech)) 2013 978-1118365984 For Dummies


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.