ZUR386 Novináři 20. a 21. století

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 17:00–18:30 PC54
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Při seznamování se s klíčovými osobnostmi spojenými s médii je kladen důraz na širší kontext jejich tvorby. Studenti mají být schopni lepší reflexe světa médií, uvědomění si úskalí/přínosů žurnalistické práce a důležitosti kultivace mediální gramotnosti. Kurz si klade za další cíle: podporování práce s moderními komunikačními prostředky a rozvoj umění argumentace. Ve vybraném přehledu osobností a témat je kladen důraz na období od druhé poloviny minulého století po současnost. Teritoriálně je zájem soustředěn na středoevropský a angloamerický kontext.
Osnova
  • Pozornost bude věnována osobnostem a tématům, které s jejich prací souvisejí. Diskutovanými pojmy mj. budou: seriozní vs bulvární média; média veřejná služby a média komerční; stará a nová média; mediální korporace; publikum; bulvarizace mediálních obsahů; etika médií; Web 2.0, mediální gramotnost; nová média; propaganda; normalizace; perestrojka; cenzura; samizdat; hudební žurnalistika; komentář; agenda setting; reklama; mediální obraz; mediální aktivismus a občanská žurnalistika; média a každodennost. Struktura kurzu s úkoly je pro přehlednost shrnuta do několika hlavních okruhů.
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 4. Prezentace (statická projekce). 5. Kooperativní výuka. 6. Role play.
Metody hodnocení
1. rešerše z povinných zdrojů (4x), 2. prezentace, 3. test (5 otázek, k úspěšnému zvládnutí je zapotřebí mít alespoň 3 z nich zodpovězeny správně), 4. seminární práce, 5. docházka (povinná při účasti hostů, testu a prezentaci, spolu s ostatní docházkou min 60%)
Informace učitele
Kurz je zařazen do projektu e-learningu IS MU, z čehož vyplývá dominující způsob výuky a domácích úkolů. Nedílnou součástí jsou přednášky spojené s diskusí. Domácí práce mohou být součástí prezentací a debat při pozdější výuce. Doplňková část: individuální a skupinové úkoly (forma workshopu), komentované audiovizuální záznamy/dokumenty demonstrující probíraná témata. Lektor doporučuje studujícím využívat pro práci nejmodernějších komunikačních technologií usnadňujících jejich práci na internetu při plnění dílčích úkolů přímo ve výuce. Vedle dané struktury kurzu lektorem budou spolutvůrci obsahu samotní studující, kteří v rámci debat mohou nabídnout nové úhly pohledu na dané otázky a tím přispějí k obohacení náplně předmětu. Navíc u některých domácích úkolů si studující vybírají z nabídky dané lektorem. Metodika výuky podporuje rozrušení tradiční jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.