FSS:ZUR386 Novináři 20. a 21. století - Informace o předmětu
ZUR386 Novináři 20. a 21. století
Fakulta sociálních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sedláček (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 17:00–18:30 PC54
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Při seznamování se s klíčovými osobnostmi spojenými s médii je kladen důraz na širší kontext jejich tvorby. Studenti mají být schopni lepší reflexe světa médií, uvědomění si úskalí/přínosů žurnalistické práce a důležitosti kultivace mediální gramotnosti. Kurz si klade za další cíle: podporování práce s moderními komunikačními prostředky a rozvoj umění argumentace. Ve vybraném přehledu osobností a témat je kladen důraz na období od druhé poloviny minulého století po současnost. Teritoriálně je zájem soustředěn na středoevropský a angloamerický kontext.
- Osnova
- Pozornost bude věnována osobnostem a tématům, které s jejich prací souvisejí. Diskutovanými pojmy mj. budou: seriozní vs bulvární média; média veřejná služby a média komerční; stará a nová média; mediální korporace; publikum; bulvarizace mediálních obsahů; etika médií; Web 2.0, mediální gramotnost; nová média; propaganda; normalizace; perestrojka; cenzura; samizdat; hudební žurnalistika; komentář; agenda setting; reklama; mediální obraz; mediální aktivismus a občanská žurnalistika; média a každodennost. Struktura kurzu s úkoly je pro přehlednost shrnuta do několika hlavních okruhů.
- Výukové metody
- 1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 4. Prezentace (statická projekce). 5. Kooperativní výuka. 6. Role play.
- Metody hodnocení
- 1. rešerše z povinných zdrojů (4x), 2. prezentace, 3. test (5 otázek, k úspěšnému zvládnutí je zapotřebí mít alespoň 3 z nich zodpovězeny správně), 4. seminární práce, 5. docházka (povinná při účasti hostů, testu a prezentaci, spolu s ostatní docházkou min 60%)
- Informace učitele
- Kurz je zařazen do projektu e-learningu IS MU, z čehož vyplývá dominující způsob výuky a domácích úkolů. Nedílnou součástí jsou přednášky spojené s diskusí. Domácí práce mohou být součástí prezentací a debat při pozdější výuce. Doplňková část: individuální a skupinové úkoly (forma workshopu), komentované audiovizuální záznamy/dokumenty demonstrující probíraná témata. Lektor doporučuje studujícím využívat pro práci nejmodernějších komunikačních technologií usnadňujících jejich práci na internetu při plnění dílčích úkolů přímo ve výuce. Vedle dané struktury kurzu lektorem budou spolutvůrci obsahu samotní studující, kteří v rámci debat mohou nabídnout nové úhly pohledu na dané otázky a tím přispějí k obohacení náplně předmětu. Navíc u některých domácích úkolů si studující vybírají z nabídky dané lektorem. Metodika výuky podporuje rozrušení tradiční jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/ZUR386