FSS:ZUR386 Proměny moderních médií - Informace o předmětu
ZUR386 Souvislosti a proměny moderních médií - kauzy, osobnosti, trendy
Fakulta sociálních studiípodzim 2016
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sedláček (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 15:15–16:45 Studio 527
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Při seznamování se s klíčovými kauzami, trendy a osobnostmi spojenými s médii je kladen důraz na širší kontext jejich působení. Po absolvování předmětu studenti mají být schopni: lepší reflexe světa médií a proměn komunikace, uvědomění si úskalí/přínosů žurnalistické práce a z toho plynoucí důležitosti kultivace mediální gramotnosti na obou stranách - u tvůrců mediálních sdělení i u jejich publik. Kurz si klade za další cíle: podporování práce s moderními komunikačními prostředky a rozvoj umění argumentace. Předmět se zaměřuje na období od druhé poloviny minulého století po současnost. Teritoriálně je zájem soustředěn na středoevropský a angloamerický kontext.
- Osnova
- Pořadí témat je ilustrační, lektor si vyhrazuje právo na jeho změnu v průběhu kurzu, dle časových dispozic sjednaných hostů pro daný semestr.
- 1. setkání: Úvod do předmětu: základní informace.
- 2. setkání: nekoná se – státní svátek
- 3. setkání: Média a role relevantní informace.
- 4. setkání: Média v čase mimořádných událostí.
- 5. setkání: Mediální a komunikační trendy včera, dnes a zítra.
- 6. setkání: Potřebujeme médium veřejné služby?
- 7. setkání: Média a společnost – proč je pro současnost důležité vyrovnání se s minulostí?
- 8. setkání: Jak funguje (komunitní) rádio?
- 9. setkání: Moc, bezmoc a nemoc médií: výzkumy, kauzy, osobnosti.
- 10. setkání: Investigativní žurnalistika: osobnosti, kauzy.
- 11. setkání: Mediální gramotnost – zbytečnost nebo nezbytnost?
- 12. setkání: prezentace (1. skupina)
- 13. setkání: prezentace (2. skupina) + test (1. termín)
- Výběr z diskutovaných témat: seriózní vs bulvární média; média veřejné služby a média komerční; stará a nová média; mediální korporace; publikum; bulvarizace mediálních obsahů; etika médií; Web 1.0-2.0-3.0; mediální gramotnost; propaganda; normalizace; perestrojka; cenzura; samizdat; komentář; investigativní žurnalistika; agenda setting; spirála mlčení; reklama; mediální obraz; mediální aktivismus a občanská žurnalistika; média a každodennost.
- Literatura
- DeFLEUR L., Melvin. 2010. Mass Communication Theories. KIDD, Jenny. 2016. Representation. LULE, Jack. 2015. Globalization and Media. TRAPPEL, Josef (eds.) 2011. Media in Europe Today.
- Výukové metody
- 1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Metody práce s textem (učebnicí, knihou), mediálním produktem, audiovizuálním záznamem. 4. Prezentace (statická projekce). 5. Kooperativní výuka. 6. Role play.
- Metody hodnocení
- 1. summary z povinných zdrojů (2x, termíny viz sylabus), 2. prezentace v závěru kurzu, 3. průběžný test, 4. docházka (povinná při účasti hostů, exkurzi, workshopu, závěrečné prezentaci a testu, ve zbývajících částech jsou povoleny 4 absence)
- Informace učitele
- Základními součástmi předmětu jsou přednášky a diskuse. Domácí úkoly jsou zahrnovány do debat a prezentací při pozdější výuce a jsou součástí testu. V hodinách jsou zadávány dílčí individuální a skupinové úkoly (forma workshopu). Je vítáno aktivní komentování a kritické hodnocení audiovizuálních záznamů/dokumentů demonstrujících probíraná témata. Lektor doporučuje využívat pro práci v hodinách nejmodernějších komunikačních technologií usnadňujících pohyb studujících na internetu při plnění povinností přímo ve výuce. Vedle dané struktury kurzu lektorem budou spolutvůrci obsahu samotní studující, kteří v rámci debat mohou nabídnout nové úhly pohledu na dané otázky a tím přispějí k obohacení náplně předmětu. Navíc u některých domácích úkolů si studující vybírají z nabídky dané lektorem. Metodika výuky podporuje rozrušení tradiční jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2016/ZUR386