ZUR401 Základy studia kultury (sémiotická, narativní a diskurzivní analýza)

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Miškov (cvičící)
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. (přednášející), Mgr. Jan Miškov (zástupce)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Leo Nitče (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 9:45–11:15 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje teoreticko-metodologickou bázi pro komunikační, kulturní a mediální studia. Navazuje na sumu poznatků a dovedností, které účastníci kurzu získali na bakalářském stupni v předmětu Úvod do studia kultury (Paradigmatické systémy kultury). Cílem kurzu je vyložit a na konkrétních případech ukázat, že mediální produkty představují text, který je možné číst a kterému je možné rozumět, pokud jsou známy principy a předpoklady lidského dorozumívání v oblasti kultury, tzn. jejich produkční systémy a kulturní kódy a diskurzivní formace (paradigmatické systémy kultury), v jejichž rámci dané produkty vznikly. Studenti se seznámí se sumou informací z dějin a teorie kultury potřebných pro pracovníky působící v masových médiích. Získají orientaci v oblasti konceptů, teorií a metod, pomocí kterých společenské a humanitní vědy analyzují a interpretují mediální produkty. Získají zejména znalosti týkající se tří analytických metod: sémiotické, naratologické a diskurzivní analýzy, dále dovednosti analyzovat pomocí těchto metod mediální produkty a v důsledku toho možnost porozumět kulturním rozdílům mezi kulturními oblastmi a jednotlivými subkulturami kulturních oblastí. Výstupy kurzu jsou jeden referát (bude odevzdán v písemné formě), jedna rešerše odborné literatury, jejichž cílem je poskytnout teoreticko-metodologické východisko pro vypracování seminární práce, a jedna závěrečná seminární práce.
Osnova
  • Kulturní a sociální antropologie (vznik kategorie „kultura“, základní koncepty kultury)
  • 1. Koncept kultury, redukcionistické a antropologické pojetí kultury. Svět / kultura jako text. Paradigma. Restriktivní a antropologické pojetí kultury. Etnografie, etnologie, sociální a kulturní antropologie. Biologický a kulturní determinismus. Základní náměty a představitelé sociální a kulturní antropologie (Tylor, Morgan, Boas, Sapir, Frazer, Malinowski, Meadová, Lévi-Strauss).
  • 2. Teoreticko-metodologický rámec výzkumu, antropologický a lingvistický obrat ve společenských a humanitních vědách. Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře realitě jako směr a metodologická orientace výzkumu v oblasti humanitních a společenských věd. Komunikace a média. Typologie komunikačních teorií. Komunikační technologie. Strukturalistický přístup ke kultuře.
  • 3. Metodologie společenských věd. Předpoklady a problémy výzkumu sociálně kulturních produktů - teorie, výzkumná metoda a realita. Předmětný svět a zkušenostní svět. Přístupy a metody výzkumu kultury (strukturalismus, biologický funkcionalismus, behaviorismus, kognitivní vědy, fenomenologie, hermeneutika, marxismus, feminismus). Jazyk a kultura (kulturní antropologie, pragmatika, recepční estetika, sociální konstrukce reality, kulturní studia). Sociologie jazyka
  • 4. Kulturní tradice, kulturní normy a hodnoty. Dominantní kultura a alternativní kultury (subkultury). Kontrakultury. Kultura pro elity, pro lid a pro masy. Kultura každodenní a sváteční. Lidová, pololidová a elitní kultura. Nízká a vysoká kultura. Národní a kosmopolitní kultura. Nové komunikační technologie a masové publikum. Masová kultura. Globalizace společnosti a vznik populární kultury. Postmoderna a masová a populární kultura. Globální a etnická kultura. Komerční a alternativní kultura.
  • 5. Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře. Kulturní paradigma a kultura jako předpoklad a společnost a dějiny jako finální produkt lidského komunikativního jednání. Paradigmatické systémy jako paradigmatické osy a komunikační systémy jako syntagmatické osy lidského dorozumívání. Druhy lidského komunikativního jednání. Paradigmatické systémy kultury a teorie dorozumívání jako gramatika kultury.
  • 6. Sémiotická analýza mediálních textů. Definice, druhy, charakteristiky a funkce znaku a klasifikace znakových systémů. Reprezentace, stereotypy, význam. Struktura a roviny znakových systémů a kódů, klasifikace komunikačních systémů a charakteristiky producentů komunikačních textů. Výrazové prostředky textu - symbol, symbolické okruhy, metafora a jejich funkce. Dva způsoby katalogizace symbolů – v symbolických okruzích a v příbězích. Synkretičnost znaků a propojenost komunikačních systémů.
  • 7. Naratologie. Příběh jako rezultát a prostředek lidského dorozumívání. Koncepty světa jako příběhy tvořené a konzervované ve „světech ze slov“. „Hrdinové“ příběhu – autor, vypravěč, postava, hrdina, adresát, konzument. Narativní čas a prostor. Fabule a syžet. Narativní struktury. Základní naratologické kategorie a klasifikace narativních textů Funkce narativů - alegorie (přísloví, bajka) a mýtus
  • 8. Teorie diskurzu (diskursologie). Pojetí diskurzu – diskurzivní konstrukty. Základní kategorie (diskurzivní jednotka, formace, pole, řád). Pragmatické předpoklady komunikace. Komunikační prostor a čas, účastníci komunikace. Komunikační předpoklady a kompetence jako základní danosti, bariéry a limity lidského dorozumívání. Cílové publikum.
  • 9. Aplikace sociokognitivního přístupu. Analýza a interpretace (dětská kresba).
  • 10. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace I (středověký oltářní cyklus).
  • 11. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace II (sociální reklama).
  • 12. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace III (literární žurnalistický žánr).
  • 13. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace IV (reklamní produkt).
Literatura
  • Fay, Brian (2002): Současná filosofie sociálních věd. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Pavelka, Jiří (2004): Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony.
  • Pavelka, Jiří (1998): Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita.
  • Chandler, Daniel: „Semiotic for Beginners“, přístupné z 9. http://www.aber.ac.uk/media/sections/textan07.php
  • Eco, Umberto: Interpretacia a dejiny. S. 30–45. In: Eco, Umberto a Rorty, Richard - Culler, Jonathan - Brook-Roseová, Christine (1995). Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, ed. Stefan Collini
  • PAVELKA, Jiří. Text jako interkulturní dialog. S. 80-99. In Marta B. Zágoršeková, Peter Barát, eds: Medzikultúrny dialóg - nástroj stability a rozvoja európskeho priestoru. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2009. ISBN 978-80-225-2726-2.
  • PAVELKA, Jiří. Knižní obálka jako forma sémiotického a interkulturního transferu – na příkladu ilustrace obálky knihy Mcdonaldizace společnosti. Bulletin Moravské galerie, R 66, 2010, s. 152–165. ISBN 978-80-7027-216-9.
  • PAVELKA, Jiří. Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S.158-171. In Michal Bočák , Juraj Rusnák, eds.: Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis.
  • BALON, Jan. Sociální teorie a kulturální studia: dva typy interdisciplinárního přístupu. In: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/0b2f0a2cc5bad53a214aa9c482be9f85ab3423d6_513_14balon24.pdf
  • PAVELKA, Jiří. Jazyková komunikace v tištěných médiích z pohledu diskurzivní analýzy. S. 301–310. In P. Odaloš, ed.: Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie.
  • Hertzler, Joyce O. (1965). A Sociology of Language. New York: University of Nebraska – A. Random House Book. S. 38–57.
  • Kulturální teorie : klasické a současné přístupy. Edited by Tim Edwards, Translated by David Vichnar. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 364 stran. ISBN 9788073676858. info
  • WIGAN, Mark. Umění ilustrace : vizuální myšlení. Translated by Tereza Chocholová. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 176 s. ISBN 9788025129708. info
  • STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Translated by Lucie Vidmar - Milan Kreuzzieger. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 471 stran. ISBN 9788073675561. info
  • HOCHGERNER, Josef a Irena ČORNEJOVÁ. Communication in International R&D Projects. A Perspective from Social Sciences and Humanities. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, o.s, 2008, 210 s. ISBN 978-80-87029-28-2. info
  • PARKER, Robert Dale. How to interpret literature : critical theory for literary and cultural studies. New York: Oxford University Press, 2008, x, 319. ISBN 9780195334715. info
  • Literatura a filozofie : (Zdeněk Mathauser) : kolektivní monografie. Edited by Ivo Pospíšil - Jan Zouhar. 1. vyd. Brno: Katedra filozofie, Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2008, 206 s. ISBN 9788021045460. info
  • MCROBBIE, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. Translated by Denisa Šmejkalová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 236 s. ISBN 8073671565. info
  • BARKER, Chris. Slovník kulturálních studií. Translated by Irena Reifová - Kateřina Gillárová - Michal Pospíšil. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 206 stran. ISBN 8073670992. info
  • ŠTĚPÁN, Ludvík a A KOLEKTIV. Cesta k realitě - LIteratura a kultura v druhé polovině 19. století. Ludvík Štěpán - vedoucí autorského kolektivu a editor. první. Brno: SCSS - Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2003, 230 s. edice Laboratoř. ISBN 80-86735-00-1. info
  • THWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies :a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002, xii, 240 s. ISBN 0-333-97247-3. info
  • FLUSSER, Vilém. Komunikológia. Bratislava: Mediálný inštitut, 2002, 253 s. ISBN 80-968770-0-3. info
  • The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002, xix, 737. ISBN 0415252229. info
  • SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 229 s. ISBN 80-7178-328-5. info
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 8020408177. info
  • MCQUAIL, Denis a Sven WINDAHL. Communication models : for the study of mass communications. 2nd ed. London: Longman, 1993, viii, 229. ISBN 0-582-03650-X. info
  • JENKS, Chris. Culture. London: Routledge, 1993, vi, 182. ISBN 0415072786. info
  • FOUCAULT, Michel. Za zrkadlom moderny :filozofia posledného dvadsaťročia. Edited by Egon Gál - Miroslav Marcelli. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1991, 320 s. ISBN 80-7115-025-8. info
Výukové metody
přednáška, semináře
Metody hodnocení
Kritéria hodnocení jsou součástí e-learningové prezentace předmětu
- hodnocení zadaných ústních výstupů (sdělení, referátů) vyučujícím
- hodnocení zadaných menších, přípravných písemných prací a seminární práce vyučujícím
- hodnocení power pointové prezentace seminární vyučujícím a studenty kurzu
- písemná zkouška (test formou otevřených otázek)
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2016/ZUR401