FSS:PSY104 Vývojová psychologie II - Informace o předmětu
PSY104 Vývojová psychologie II
Fakulta sociálních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hana Kyjonková, MSc, PhD, PGCert (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Hanáčková (cvičící)
Mgr. Kristína Chabadová (cvičící)
Mgr. Bc. Iva Korábová (cvičící)
Mgr. Kristína Kotrčová (cvičící)
Mgr. Martina Koubíková (cvičící)
Mgr. Lenka Pivodová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tatiana Sedláková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé sudé úterý 13:30–15:00 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY104/02: každé sudé úterý 17:00–18:30 U23
PSY104/03: každé liché úterý 15:15–16:45 U23
PSY104/04: každé liché úterý 17:00–18:30 U23 - Předpoklady
- PSY103 Vývojová psychologie I
Psy 103 Vývojová psychologie I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz navazuje na výuku Vývojové psychologie I (PSY103).
Kurz VP II dále pokračuje ve výkladu vývojových období od mladšího školního věku po období stárnutí a stáří. V rámci tohoto výkladu jsou dále prezentovány vývojové teoretické koncepce, metodologické možnosti zkoumání a studenti se seznámí s dalšími výsledky současných empirických studií, které se vztahují k probíraným vývojovým obdobím.
Cílem kurzu je:
- kriticky využívat osvojených znalostí základních pojmů a zákonitostí VP k porozumění komplexu dynamických procesů psychického vývoje, k pochopení vývojových trendů a zákonitostí vývoje a k integrování těchto poznatků do obrazu celoživotního utváření osobnosti;
- porozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií;
- pochopit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji;
- prohloubit dovednost metodologického myšlení v souvislosti se zkoumáním intraindividuálních změn, interindividuálních rozdílů a vývojových trajektorií v psychickém vývoji;
- osvojit si základní zákonitosti a charakteristiky typické pro jednotlivá období vývoje od mladšího školního věku po stáří;
naučit se interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci.
Kurz předpokládá:
- obeznámenost se základními poznatky z biologie a antropologie člověka, syntézu s poznatky z dalších aktuálně studovaných psychologických disciplín, především z obecné psychologie a sociální psychologie, ale též statistiky a metodologie;
- dovednosti z oblasti práce s odbornými zdroji (včetně elektronických databází);
- znalost manuálu APA6th. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- rozumět základním pojmům a konceptům ve VP
- rozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií
- zahrnout a zohlednit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji při analýze lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- rozumět metodám zkoumání intraindividuálních změn a interindividuálních rozdílů v psychickém vývoji
- využívat znalosti základních zákonitostí a charakteristik typických pro jednotlivá období vývoje od mladšího školního věku po stáří pro pochopení lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci
- zpracovat výsledky empirických studií, přehledových článků, meta-analýz do přehledu dosavadních poznatků ("introduction") ve zvolené oblasti vývojové psychologie
- navrhnout vývojově psychologickou otázku vhodnou pro empirický výzkum
- prakticky realizovat administraci vývojově-psychologické metody - Osnova
- Mladší školní věk. Piagetova teorie kognitivního vývoje.
- Adolescence. Vývojové teorie I.: Teorie psychosociálního vývoje, teorie adolescentního egocentrismu, teorie vývoje partnerských vztahů v adolescenci.
- Vynořující se dospělost. Vývojové období či proces? Debata nad konceptem emerging adulthood.
- Dospělost. Vývojové teorie II.: Evoluční psychologie, etologie a sociobiologie, ekologický model vývoje.
- Stárnutí a stáří. Vývojové teorie III.: Emocionální vývoj, teorie socio-emocionální selektivity, teorie celoživotního vývoje, model SOC.
- Aplikace vývojové psychologie v praxi.
- Vývojové teorie a výzkum aktuálně.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
- ARNETT, Jeffrey Jensen. Human development : a cultural development. 1st ed. Harlow: Pearson, 2014, ii, 760. ISBN 9781292039596. info
- NEWMAN, Barbara M. a Philip R. NEWMAN. Development through life : [a psychological approach]. Edited by Clarissa Uttley. 11th ed. Belmont: Wadsworth Cengage Learning, 2012, vi, 153. ISBN 9781111349042. info
- doporučená literatura
- EISEN, Andrew R. a Charles E. SCHAEFER. Separation anxiety in children and adolescents : an individualized approach to assessment and treatment. New York: Guilford Press, 2005, xxii, 298. ISBN 159385482X. info
- Anxiety disorders in children and adolescents. Edited by Tracy L. Morris - John S. March. 2nd ed. New York: Guilford Press, 2004, xvi, 395. ISBN 1572309814. info
- STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 8071782742. info
- neurčeno
- ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený : devět věků člověka. Translated by Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., v Portá. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 9788026207863. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
- HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Myšlení a řeč. Translated by Jan Průcha. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 295 s. URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková - Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 1970]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 115 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, skupinová diskuse, skupinový úkol (realizace administrace vývojově-psychologické metody), seminární práce ("introduction")
- Metody hodnocení
- Povinná docházka na semináře. Zápočet: prezentace týmového úkolu (max 10 bodů) + závěrečná seminární práce - introduction (max 40 bodů) Zkouška: závěrečná ústní zkouška (max 50 bodů)
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Kurz je vyučován každoročně. The course is taught annually. Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS a v jeho interaktivních osnovách. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály. Literature to be studied is desribed at greater details in the more concrete syllabus that can be found in Study Materials of IS (Information System). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2017/PSY104