FSS:ZUR108 Publ. žánry v tiš. médiích - Informace o předmětu
ZUR108 Publicistické žánry v tištěných médiích
Fakulta sociálních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Galík (cvičící)
PhDr. Jiřina Salaquardová (cvičící)
Mgr. Lenka Brothánková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Tereza Kráčmarová (pomocník)
Mgr. Aneta Přadková (pomocník) - Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 18. 9. 10:00–11:40 AVC, Út 25. 9. 10:00–11:40 AVC, Út 2. 10. 10:00–11:40 AVC, Út 9. 10. 10:00–11:40 AVC, Út 16. 10. 10:00–11:40 AVC, Út 23. 10. 10:00–11:40 AVC, Út 30. 10. 10:00–11:40 AVC, Út 6. 11. 10:00–11:40 AVC
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR108/02: St 10:00–11:40 Studio 527, J. Čuřík
ZUR108/03: Út 12:00–13:40 Studio 527, J. Salaquardová
ZUR108/04: St 8:00–9:40 Studio 527, P. Galík
ZUR108/05: Čt 8:00–9:40 Studio 527, R. Burgr - Předpoklady
- ZUR105 Úvod do žurnalistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70
Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "žurnalistika", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů. - Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámení se základními publicistickými žánry v tištěných médiích, a to z hlediska teoretického i praktického. Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a bude informován o nejpodstatnějších etapách jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky. Kurz je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich kritickou reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a praktických dovedností nutných k psaní publicistických textů. Student bude po absolvování tohoto kurzu schopen psát základní publicistické žánry na odpovídající profesionální úrovni.
Kurz je zaměřen především na nejčastěji užívané publicistické žánry: reportáž, story, feature, interview, fejeton, komentář, glosa, poznámka, portrét, profil - Osnova
- 1. Úvod (vymezení základních pojmů)
- 2. Žánry a jejich variabilita
- 3. Současná česká publicistika v tištěných médiích
- 4. Fejeton a příbuzné žánry
- 5. Názorové žánry
- 6. Interview
- 7. Reportáž, story, feature a příbuzné žánry
- 8. Ostatní žánry (profil, medailon, nekrolog, soudnička)
- Literatura
- PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
- KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
- KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
- MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
- PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
- TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
- VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
- BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
- Výukové metody
- Přednáška v rozsahu 1 hodiny týdně je zaměřena především na výklad žánrů, seminář v rozsahu 2 hodiny týdně pak na praktické užití žánrů, kritickou reflexi současné publicistiky a vyhodnocení úkolů.
- Metody hodnocení
- Přednáška v rozsahu 1 hodiny týdně je zaměřena především na výklad žánrů, seminář v rozsahu 2 hodiny týdně pak na praktické užití žánrů, kritickou reflexi současné publicistiky a vyhodnocení úkolů.
Zkouška se skládá z 5 úkolů - 3 publicistických prací, 2 seminárních prací a závěrečného písemného testu. Hodnocení všech částí dohromady určuje výslednou známku.
Každá práce je hodnocena 50 body. U publicistických prací se hodnotí dodržení žánru, stylistika a pravopis a formální náležitosti. U seminárních prací se hodnotí především dodržení a kvalita zpracování tématu, dále pak stylistika a pravopis a formální náležitosti. Závěrečný test je hodnocen 100 body. Celkem lze tedy získat 350 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat minimálně 210 bodů, z toho aspoň 50 bodů z testu.
Kromě toho lze získat bodové bonusy za úspěšné zpracování dvou publicistických textů. Bonus 25, 20, 15, 10 a 5 bodů dostane vždy pět nejlépe hodnocených prací. Jednotlivec tak může získat až 50 bodů navíc. Hodnocení je komisionální a anonymní. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Doplňkem k tomuto předmětu je předmět ZUR241 Publicistické žánry v tištěných méidích - glosa, sloupek (dílna).
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/ZUR108