SPRb7728 Employment Services

Faculty of Social Studies
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/2/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Horák, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is to outline to the students the particular fields of social policy. At the end of the course students will be able to: identify basic processes at the labour market and their possible impacts in connection with the specific of individuals and social groups; understand relations between social and economical mechanism that participate at formation of the labour market features; explain concrete principals, targets, tools and impacts of the labour market policy; use the acquired knowledge for the creation of labour market policy targets for specific group at the labour market.
Learning outcomes
Student will be able explain concrete principals, targets, tools and impacts of the labour market policy; use the acquired knowledge for the creation of labour market policy targets for specific group at the labour market.
Syllabus
  • Contemporary development tendencies at the labour market
  • Differential risks of unemployment
  • Unemployment and other forms of labour market exclusion
  • European dimensions of labour market policy
  • System of public employment services
  • Active labour market policy in the Czech Republic
  • European social fund
  • Programs of work training and retraining
  • Guidance for unemployment
  • Monitoring and evaluation of employment programs
Literature
    required literature
  • Sirovátka, T., Horáková, M., Horák, P.. Česká politika zaměstnanosti v době krize a po krizi. Brno / Boskovice: MUNIpress / Albert, 2014. s. 18-66 (49s.)
  • Horáková, M.; Rákoczyová, M. 2003. Přínosy rekvalifikací pro znevýhodněné skupiny nezaměstnaných. In Sirovátka, T., Mareš, P. (ed.): Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika, Brno: Masarykova univerzita (s.202-19) (18s.)
  • Mareš, P. 2002. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Slon (s.73-100) (28s.)
  • Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, část V. §104-120, Aktivní politika zaměstnanosti
  • Grubb, N. W., Ryan, P. 1999. The Role sof Evaluation for Vocational Education and Training. Kap. 1 Conception of vocational education and training: variety, kausality, and implications for evaluation. Pp. 8-20. Ženeva: ILO (13s.)
  • Horáková, M., Horák, P. 2010. Návrh mezinárodní komparace systému výcvikových a vzdělávacích programů. Fórum sociální politiky, Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, roč. 4, č. 5, s. 2-10 (9s.).
  • Horák, P. 2004. Co má společného individuální akční plán a úkolově orientovaný přístup? Sociální práce 1/2004 (str. 82-9) (8s.).
  • Soukup, T., Michalička, L., Kotíková, J. 2009. Třídění uchazečů na úřadech práce – řešení problematiky cílení APZ a poradenství. Praha: VÚPSV (Dostupné on-line na http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_287.pdf)
  • Blažek, L. 2003. Vývojové tendence podniků. Brno: Masarykova univerzita. kap.1, 2, 3: Konceptuální rámec (s. 5-10), Proměny práce (s. 11-19), Organizace ve vývoji industriální společnosti (s. 21-6) (21s.)
  • Dürschmidt, J., Taylor, G. 2007. Globalization, Modernity and Social Change. New York:Palgrave Macmillian. kap. 4. The Workplace in Transition: Labour, Time and Space (str. 57-82) (26s.)
  • Horák, P. Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti. Evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměstnatelnosti zdravotně postižených osob a osob starších padesáti let. Brno: MUNIpress, s.15-26 (13s.)
  • Hora, O. 2008. Strategie dlouhodobě nezaměstnaných. Praha: VÚPSV (s.1-24) (24s.)
  • Rossi, P.H., Freeman, H., Lipsey, M.W. 1999. Evaluation: a systematic approach. SAGE publications, Thousand Oaks,. Kap. 6 Monitoring program process and performance (s. 191-232) (42s.)
  • Mareš, P. 1998. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON. Kapitola IV. 7 Trh práce, jeho segmentace a rovnováha na trhu práce (s. 53-67). (15s.)
  • Winkler, J a kol. 2005. Účelové programy na lokálních trzích práce; jejich význam, potřebnost a realizace. Brno: Masarykova univerzita. Část II. Analýza potřeb rizikových skupin na českém trhu práce (s. 67-140) (73s.)
  • Horák, P., Horáková, M., Hora, O., Sirovátka, T. 2014. Governance, Financing and Employment in Social Services in the Czech Republic. In Sirovátka, T., Greve, B.. The Public-Private Mix in Service Provision, Fiscal Policy and Employment. Farnham: Ashgate
  • Horáková, M. 2010. Význam konceptu lidského kapitálu v ekonomické teorii v době ekonomické recese. Fórum sociální politiky, Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2010, roč. 4, č. 6, s. 2-10 (9s.)
  • Hora, O., Sirovátka, T., Tomešová Bartáková, H., Vyhlídal, J. 2009. Hodnocení programů aktivní politiky zaměstnanosti realizovaných v roce 2007 se zaměřením na rekvalifikace (struktura, cílenost, krátkodobé a střednědobé efekty na opuštění evidence). Brn
  • Horáková, M. 2014. Role programů pracovního výcviku a vzdělávání pro rozvoj zaměstnatelnosti osob ohrožených nezaměstnaností. Naše společnost, Praha: Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i., 2014, roč. 12, č. 1, s.27-40.
  • Kol. autorů. 2003. Problémy trhu práce a politiky zaměstnanosti. Souhrnná zpráva z výzkumné studie provedené v rámci programu „Moderní společnost“. Praha, Brno: FSS MU, VUPSV, NVF. (str. 126-35) (10s.)
  • Horák, P. 2014. Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti. Evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměstnatelnosti zdravotně postižených osob a osob starších padesáti let. Brno: MUNIpress, s.15-26 (13s.)
  • Bonoli, G. 2011. Active Labour Market Policy in a Changing Economic Context. In Clasen, J.; Clegg, D. (eds.) Regulating the Risk of Unemployment. National Adaptations to Post-industrial Labour Markets in Europe. Oxford: University Press (318-32) (15s.)
  • Kotrusová, M. 2000. Proces poradenství při zprostředkování práce z mezinárodní perspektivy. Zkušenosti dalších evropských států. In: Úloha politiky zaměstnanosti v oblasti pracovně právního poradenství při zprostředkování zaměstnání. Praha: VÚPSV
  • Winkler, J., Žižlavský,M. (eds.). 2004. Český trh práce a Evropská strategie zaměstnanosti. Brno: Masarykova univerzita (s. 160-95, 216-30) (50s.)
  • Strategie Evropa 2020. Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění. (Evropská strategie zaměstnanosti jako součást Integrated guidelines). Dostupné on-line na http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_CS_ACT_part1_v1.pdf
  • Sirovátka, T. 2002. Diferencovaná rizika nezaměstnanost. In: Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno: Masarykova univerzita ( str. 41-211; 62s.)
  • Horáková, M., Horák, P. 2013. Zaměstnatelnost skupin ohrožených nezaměstnaností na současných trzích práce. Časopis Sociológia 45, č. 2, s. 128-49 (22s.)
  • Horák, P. 2014. Role projektů financovaných z Evropského sociálního fondu v politice zaměstnanosti v České republice a zahraničí. In: Horák, P. Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti. Evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměst
Teaching methods
Reading, homework, group work.
Assessment methods
Students are preparing continuously according to the theme and literature in the syllabus. The seminar paper is the precondition for participation at the examination. The aim of the seminar paper is practical exercise of the knowledge about differential risks of unemployment, labour market policy tools and practical exercise of knowledge about possible forms of work with unemployment. The seminar paper should have approximately 6 standard pages. The submission is project proposal that solve the unemployment problem or difficult position at the labour market for one of the risk groups at the labour market. The seminar paper evaluation comprises 30% of the final mark. Final examination has written form.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2019/SPRb7728