ZURb1221 Data v žurnalistice

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Boček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 10:00–11:40 PC25
Předpoklady
ZURb1113 Metody novinářské práce || ZUR130 Úvod do zpravodajství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty pracovat s kvantitativními daty coby zdrojem novinářského příběhu. V seminářích se dozví o zdrojích veřejně dostupných dat, naučí se praktické základy analýzy a vizualizace dat. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí se základy datové žurnalistiky, principy vizualizace a analýzy dat. (1) Naučí se získávat veřejně dostupná data; (2) Vyzkouší si práci s nástroji pro analýzu různých typů dat (Excel, QGIS, Gephi, R); (3) Vyzkouší si postupy i nástroje pro vizualizaci dat (Highcharts.js).
Osnova
  • Osnova: 1. Organizace kurzu, sylabus a požadavky. 2. Datová žurnalistika. Historie, specifika, fáze, typy, redakce. 3. Kde brát zdrojová data. Veřejně dostupná data, registry, infožádost, scrapování. 4. Základy analýzy a vizualizace dat. Excel a příslušenství. 5. Vizualizace dat. Historie 6. Vizualizace dat. Principy vnímání. 7. Manipulativní vizualizace. Příklady. 8. Teorie mapové vizualizace. 9. Praxe mapové vizualizace. Analýza geodat. QGIS. 10. Analýza sociálních sítí. Gephi. 11. Vizualizace dat. Highcharts.js. 12. Úvod do programování. The R Project. Zadání závěrečného projektu.
Literatura
  • Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A data visualization guide for business professionals. John Wiley & Sons.
  • VALLANCE-JONES, Fred a David MCKIE. The data journalist : getting the story. Edited by William Wolfe-Wylie - Glen McGregor. Ontario: Oxford university press, 2017, xiii, 266. ISBN 9780199020065. info
  • The SAGE handbook of social media research methods. Edited by Luke Sloan - Anabel Quan-Haase. Los Angeles: SAGE Reference, 2017, xxvii, 679. ISBN 9781473916326. info
  • KIRK, Andy. Data visualisation : a handbook for data driven design. First published. Los Angeles: Sage, 2016, xiv, 347. ISBN 9781473912137. info
  • USHER, Nikki. Interactive journalism : hackers, data, and code. Urbana: University of Illinois press, 2016, xv, 252. ISBN 9780252081989. info
  • Social media, sociality, and survey research. Edited by Craig A. Hill - Elizabeth Dean - Joe Murphy. Hoboken: Wiley, 2014, xxv, 334. ISBN 9781118379738. info
  • The data journalism handbook. Edited by Jonathan Gray - Liliana Bounegru - Lucy Chambers. 1st ed. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2012, xvii, 220. ISBN 9781449330064. URL info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu musejí studenti odevzdat závěrečný projekt – text, vycházející z analýzy reálných dat. Předpokladem získání zápočtu je účast na nejméně 9 z 12 seminářů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023.