FSS:ZURb1221 Data v žurnalistice - Informace o předmětu
ZURb1221 Data v žurnalistice
Fakulta sociálních studiípodzim 2023
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Boček (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 22. 9. 10:00–13:40 PC54, Pá 13. 10. 10:00–13:40 PC54, Pá 10. 11. 10:00–13:40 PC54, Pá 8. 12. 10:00–13:40 PC54
- Předpoklady
- ZURb1113 Metody novinářské práce
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit se využívat kvantitativní data jako zdroj novinářského příběhu. V blocích studenti postupně okusí získávání, analýzu a vizualizaci dat. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
- Výstupy z učení
- Studenti se prostřednictvím práce na vlastním datovém článku seznámí se základy datové žurnalistiky, základními principy analýzy a vizualizace dat. (1) Naučí se získávat veřejně dostupná data; (2) Vyzkouší si práci s nástroji pro analýzu různých typů dat; (3) Vyzkouší si postupy i nástroje pro vizualizaci dat.
- Osnova
- Osnova: 1. blok: Organizace kurzu, sylabus a požadavky. Jednoduchá analýza dat. 2. blok: Zdroje dat. Výběr tématu závěrečného datového článku. 3. blok: Vizualizace dat. 4. blok: Prezentace závěrečného datového článku.
- Literatura
- Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A data visualization guide for business professionals. John Wiley & Sons.
- VALLANCE-JONES, Fred a David MCKIE. The data journalist : getting the story. Edited by William Wolfe-Wylie - Glen McGregor. Ontario: Oxford university press, 2017, xiii, 266. ISBN 9780199020065. info
- The SAGE handbook of social media research methods. Edited by Luke Sloan - Anabel Quan-Haase. Los Angeles: SAGE Reference, 2017, xxvii, 679. ISBN 9781473916326. info
- KIRK, Andy. Data visualisation : a handbook for data driven design. First published. Los Angeles: Sage, 2016, xiv, 347. ISBN 9781473912137. info
- USHER, Nikki. Interactive journalism : hackers, data, and code. Urbana: University of Illinois press, 2016, xv, 252. ISBN 9780252081989. info
- Social media, sociality, and survey research. Edited by Craig A. Hill - Elizabeth Dean - Joe Murphy. Hoboken: Wiley, 2014, xxv, 334. ISBN 9781118379738. info
- The data journalism handbook. Edited by Jonathan Gray - Liliana Bounegru - Lucy Chambers. 1st ed. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2012, xvii, 220. ISBN 9781449330064. URL info
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- Pro získání zápočtu musejí studenti odevzdat závěrečný datový článek – text, vycházející z analýzy reálných dat. Předpokladem získání zápočtu je účast na nejméně třech ze čtyř bloků.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2023/ZURb1221