ZURn6310 Kvantitativní analýza obsahů

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Alena Macková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 PC54
Předpoklady
ZURn4108 Deskriptivní analýza kvantidat
Kurz je adresován studentům magisterského navazujícího studia, u nichž se předpokládají základní znalosti v oblasti metodologie kvantitativního výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studující s kvantitativní obsahovou analýzou a vybavit je dovednostmi a zručnostmi tak, aby byli schopni navrhnout a zrealizovat vlastní empirický výzkum postavený na této metodě.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen:
• vysvětlit principy obsahové analýzy a popsat její jednotlivé kroky;
• vyjmenovat různé možnosti využití obsahové analýzy ve výzkumu mediální komunikace;
• navrhnout vlastní výzkumný projekt obsahové analýzy;
• samostatně nebo v rámci týmu provést obsahovou analýzu mediální komunikace;
• napsat výzkumnou zprávu pojednávající o výsledcích obsahové analýzy.
Osnova
  • 1. týden: Úvodní hodina. Seznámení s obsahem kurzu.
  • 2. týden: Obsahová analýza. Základní východiska, vymezení a aplikace.
  • 3. týden: Koncepční příprava obsahové analýzy. Konceptualizace výzkumného problému a výzkumný design.
  • 4. týden: Volba sdělení a konstrukce výzkumného souboru.
  • 5. týden: Možnosti analýzy dat v obsahové analýze.
  • 6. týden: Operacionalizace proměnných a volba indikátorů.
  • 7. týden: Tvorba kódovací knihy, formulace kódovacích instrukcí.
  • 8. týden: Validita, spolehlivost a shoda mezi kodéry.
  • 9. týden: Samostatná práce v týmech: kalibrace a testování shody mezi kodéry.
  • 10. týden: Pohled do aplikační sféry. Obsahová analýza v aplikovaném výzkumu.
  • 11. týden: Samostatná práce v týmech: sběr dat.
  • 12. týden: Samostatná práce v týmech: sběr dat.
  • 13. týden: Týmové prezentace závěrečných úkolů.
Literatura
    povinná literatura
  • RIFFE, Daniel, Stephen LACY a Frederick FICO. Analyzing media messages : using qualitative content analysis in research. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xiv, 206. ISBN 9780415517669. info
    doporučená literatura
  • KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis : an introduction to its methodology. 3rd ed. London: SAGE, 2013, xiv, 441. ISBN 9781412983150. info
  • NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, xviii, 301. ISBN 0761919783. info
  • SHOEMAKER, Pamela J. a Stephen D. REESE. Mediating the message in the 21st century : a media sociology perspective. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xix, 287. ISBN 9780415989145. info
Výukové metody
Výukové metody v hodině zahrnují přednášky, studentské prezentace, diskuzi, řešení problémů. Samostatná práce studentů zahrnuje systematickou a kritickou četbu odborných textů, řešení problémů (vypracování průběžných úkolů a odborného textu) a práci v týmu.
Metody hodnocení
Průběžné úkoly
V průběhu semestru studenti odevzdají čtyři průběžné úkoly: 1) projekt výzkumu, 2) výzkumný soubor, 3) kódovací kniha a kódovací arch 4) vypočet shody mezi kodéry. Průběžné představují dílčí kroky/složky nutné pro vypracování závěrečného úkolu. Průběžné úkoly lze vypracovat ve skupinách. V průběhu semestru nelze měnit složení skupin.
Týmové prezentace
Studenti prezentují kolegům výsledky práce na řešení průběžných úkolů.
Závěrečný úkol
Výzkumná zpráva shrnující výsledky cvičné obsahové analýzy vypracované v týmu. Konkrétní zadání analýzy studenti vypracují samostatně v prvním průběžném úkolů. Jednotlivé aspekty analýzy (např. velikost výzkumného souboru, počet sledovaných proměnných nebo výzkumných otázek) musí být stanoveny tak, aby byl úkol realizovatelný.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.