FSS:ZURn4103 Sociální teorie nových médií - Informace o předmětu
ZURn4103 Sociální teorie nových médií
Fakulta sociálních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Dědková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 14:00–15:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Předmět se přehledovou formou věnuje současnému stavu sociálněvědní reflexe tzv. nových médií a mapuje klíčová teoretická a výzkumná témata, která pole studií nových médií formují. Studenti se po absolvování předmětu budou schopni uplatnit nabyté vědění při formulaci výzkumných problému souvisejících s tématem předmětu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
•znát teorie rámující současný sociálněvědní výzkum nových médií a jejich uživatelů
•zorientován v aktuálním výzkumu nových médií a jeho tématech
•umět napsat teoretickou stať vycházející ze zadané literatury a z rešerše existujících výzkumů a na jejím základě formulovat teoretický problém - Osnova
- • Úvodní přednáška: vymezení cílů a obsahu předmětu
- • Studia nových médií: nová média pohledem sociálních věd
- • Nová média a kritika novosti
- • Archeologie nových médií
- • Nová média a transformace každodennosti
- • Nová média a proměna mediálních publik
- • Nová média, komunity a online sociální sítě
- • Nová média, participace na textualitě a transformace vztahu publik a vysílatelů
- • Nová média, politika, politický aktivismus a veřejnost
- • Nová média a sociální nerovnosti
- • Výzkum nových médií
- • Nová média a informační společnost
- Literatura
- povinná literatura
- LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti : nerovnost v informační společnosti. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015, 260 stran. ISBN 9788074192319. info
- JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
- WEBSTER, Frank. Theories of the information society. 3rd ed. London: Routledge, 2006, viii, 317. ISBN 0415406331. info
- BAKARDJIEVA, Maria. Internet society : the Internet in everyday life. London: SAGE, 2005, xi, 220. ISBN 0761943390. info
- Philosophy of social science. Edited by Alexander Rosenberg. 2nd ed. Boulder: Westview Press, 1995, xv, 236. ISBN 0813326605. info
- doporučená literatura
- MACEK, Jakub. Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: MUNI Press, 2015, 136 s. Media. ISBN 978-80-210-8033-1. Plná verze knihy - Researchgate info
- Výukové metody
- přednáška, četba
- Metody hodnocení
- přípravy z četby, ústní zkouška, teoretická stať
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/ZURn4103