LF:CORE109 Medikační pochybení - Informace o předmětu
CORE109 Medikační pochybení
Lékařská fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Michal Koščík, Ph.D. (přednášející)
PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D. (přednášející)
PharmDr. Lenka Součková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Jan Steinwirth (pomocník) - Garance
- PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D.
Farmakologický ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Farmakologický ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Pá 28. 2. 12:30–13:20 A21/107, Pá 7. 3. 12:30–13:20 A21/107, Pá 14. 3. 12:30–13:20 A21/107, Pá 21. 3. 12:30–13:20 A21/107, Pá 28. 3. 12:30–13:20 A21/107, Pá 4. 4. 12:30–13:20 A21/107, Pá 11. 4. 12:30–13:20 A21/107, Pá 25. 4. 12:30–13:20 A21/107
- Předpoklady
- !PROGRAM(M-FARM)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: • Představit medikační pochybení jako jeden z problémů současné zdravotní péče z různých úhlů pohledu pregraduálním studentům zdravotnických, ale především nezdravotnických oborů a rozšířit tak jejich obzory. • Podpořit uvědomění si souvislostí, důležitosti bdělosti všech účastníků včetně pacienta, důležitosti zavedených systémů prevence, to vše v kontextu lidského zdraví. • Podpořit studenty v přenosu poznatků jejich mateřského oboru mimo něj, v dovednostech interdisciplinární spolupráce, práce s informačními zdroji, kritického myšlení a hodnocení.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude student schopen: - obecně definovat medikační pochybení, uvést některé příklady; - definovat riziková místa procesu nakládání s léčivem (kde může nastat chyba, kdo chybuje nejčastěji a proč), navrhnout preventivní opatření, především z pohledu vlastního studovaného oboru; - vysvětlit pojem evidence-based medicine; - navrhnout místa zapojení pacienta v prevenci a řešení medikačních pochybení; - kriticky zhodnotit zdroje informací; - poskytnout efektivní zpětnou vazbu.
- Osnova
- 1. Medikační proces, medikační pochybení 2. Riziková místa úpravy a podávání léčiv 3. Interdisciplinární spolupráce – terapeutické monitorování léčiv, screeningové testy 4. Interdisciplinární spolupráce – automatizace procesů jako klíč k prevenci lidských chyb 5. Interdisciplinární spolupráce – právní aspekty 6. Interdisciplinární spolupráce – jak komunikovat pochybení 7. Lékové interakce a lékové inkompatibility jako jiný typ medikačních pochybení 8. Evidence-based medicine 9. Zapojení pacienta jako aktivního hráče do procesu identifikace a nahlášení medikačních pochybení
- Výukové metody
- Blended-classroom lekce: 1) Samostatná příprava před lekcí (cca 45 minut): samostudium textu v Interaktivních Osnovách v IS, zpracovávání praktických úkolů a aplikačních cvičení, hodnocení práce ostatních studentů. 2) Synchronní face-to-face lekce (cca 45 minut - dle rozvrhu): lekce s učitelem, rozbor zpracovaných úkolů, vzájemného hodnocení. Doplnění dalších odborných informací.
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru: Vypracování minimálně 3 úkolů do Odevzdávárny a provedení minimálně 3 hodnocení v rámci Vzájemného hodnocení (z 9 témat předmětu takto každý student odevzdává, či hodnotí celkem 6 úkolů). V rámci závěrečného hodnocení je každý student je povinen odevzdat krátkou esej (rozsah 150-300 slov) na zadané téma a provést hodnocení dalších 2 esejí svých spolužáků.
- Informace učitele
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá blokověpo celý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2025/CORE109