MZKEB0131s Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 10. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 9. 9. 11:00–13:30 F01B1/519, Út 10. 9. 15:30–18:00 F01B1/519, St 11. 9. 13:30–16:00 F01B1/519, Čt 12. 9. 8:00–10:30 F01B1/519, Pá 27. 9. 8:00–10:30 F01B1/519
Předpoklady
Předpokladem semináře je základní znalost principů EBHC, kterou studenti získají v průběhu přednášek v rámci předmětu "Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I" MZEB0131p.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si Evidence Based přístup ve zdravotnictví a prakticky procvičit znalosti získané v rámci předmětu Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I – přednáška.
Výstupy z učení
Po úspěšném zvládnutí předmětu bude student schopen:
• vytvořit specificky zaměřenou klinickou otázku, stejně jako rozpoznat typ otázky v odborné publikaci;
• rozeznat systematické review a kriticky je zhodnotit pomocí standardizovaného nástroje;
• formulovat a identifikovat klíčové koncepty ve specificky zaměřené klinické otázce;
• specifikovat kritéria pro zahrnutí či vyloučení studií do review;
• převést klíčové koncepty klinické otázky do vyhledávací strategie;
Osnova
  • • Systematic review (kritické zhodnocení, metodologie)
  • • Protokol systematického review
  • • Identifikace designu studií
  • • Tvorba specificky zaměřené klinické otázky
  • • Identifikace klíčových konceptů klinické otázky
  • • Základy vyhledávací strategie
Literatura
    povinná literatura
  • MOHER, David, Alessandro LIBERATI, Jennifer TETZLAFF, Douglas G. ALTMAN a PRISMA GROUP, 2009. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. Open Medicine. 3(3), e123-130. ISSN 1911-2092.
  • MAREČKOVÁ, Jana, Jitka KLUGAROVÁ a kol. Evidence-based health care: zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4784-1.
  • KLUGAR, Miloslav a Jitka KLUGAROVÁ. Using evidence synthesis and clinical practice guidelines in everyday decision-making process is it real or a dream? International Journal of Evidence-Based Healthcare. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, 2019, roč. 17, Supplement 1, s. "S1-S2", 2 s. ISSN 1744-1609. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1097/XEB.0000000000000171. URL info
    neurčeno
  • PAGE, Matthew a kol., ed. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.0 [online]. Chichester (UK): John Wiley, 2019. ISBN 9781119536604. Dostupné z: https://training.cochrane.org/handbook
  • AROMATARIS, Edoardo a Munn MUNN, ed. Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual [online]. Adelaide: The Joanna Briggs Institute, 2017. Dostupné z: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/
Výukové metody
praktické cvičení
Metody hodnocení
POŽÁDAVKY K ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU:
1. Podmínkou udělení zápočtu je minimální 80% docházka (maximálně 20% absence v případě omluvení ze strany studijního oddělení).
2. Splnění zadaných úkolů.
3. Aktivní účast během seminářů/přednášek.
Navazující předměty
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MZKEB0131s