MZKEB0131s Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 10. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 6. 10. 13:00–15:30 F01B1/709, 15:30–18:00 F01B1/709, Pá 1. 12. 13:30–16:00 F01B1/709, Pá 15. 12. 14:00–16:30 F01B1/709, Út 2. 1. 14:30–17:00 F01B1/709
Předpoklady
Předpokladem semináře je základní znalost principů EBHC, kterou studenti získají v průběhu přednášek v rámci předmětu "Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I" MZEB0131p.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si Evidence Based přístup ve zdravotnictví a prakticky procvičit znalosti získané v rámci předmětu Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review I – přednáška.
Výstupy z učení
Po úspěšném zvládnutí předmětu bude student schopen:
• vytvořit specificky zaměřenou klinickou otázku, stejně jako rozpoznat typ otázky v odborné publikaci;
• rozeznat systematické review a kriticky je zhodnotit pomocí standardizovaného nástroje;
• formulovat a identifikovat klíčové koncepty ve specificky zaměřené klinické otázce;
• specifikovat kritéria pro zahrnutí či vyloučení studií do review;
• převést klíčové koncepty klinické otázky do vyhledávací strategie;
Osnova
  • • Systematic review (kritické zhodnocení, metodologie)
  • • Protokol systematického review
  • • Identifikace designu studií
  • • Tvorba specificky zaměřené klinické otázky
  • • Identifikace klíčových konceptů klinické otázky
  • • Základy vyhledávací strategie
Literatura
    povinná literatura
  • MOHER, David, Alessandro LIBERATI, Jennifer TETZLAFF, Douglas G. ALTMAN a PRISMA GROUP, 2009. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. Open Medicine. 3(3), e123-130. ISSN 1911-2092.
  • MAREČKOVÁ, Jana, Jitka KLUGAROVÁ a kol. Evidence-based health care: zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4784-1.
  • KLUGAR, Miloslav a Jitka KLUGAROVÁ. Using evidence synthesis and clinical practice guidelines in everyday decision-making process is it real or a dream? International Journal of Evidence-Based Healthcare. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, 2019, roč. 17, Supplement 1, s. "S1-S2", 2 s. ISSN 1744-1609. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1097/XEB.0000000000000171. URL info
    neurčeno
  • PAGE, Matthew a kol., ed. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.0 [online]. Chichester (UK): John Wiley, 2019. ISBN 9781119536604. Dostupné z: https://training.cochrane.org/handbook
  • AROMATARIS, Edoardo a Munn MUNN, ed. Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual [online]. Adelaide: The Joanna Briggs Institute, 2017. Dostupné z: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/
Výukové metody
praktické cvičení
Metody hodnocení
POŽÁDAVKY K ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU:
1. Účast na výuce během semestru (viz 2. bod).
2. Absence se bude omlouvat pouze ze zdravotních důvodů. Student musí doložit lékařské potvrzení (v originálu). Studenti si musí být vědomi toho, že i v případě omluvených absencí (zdravotní důvody) je pro získání kreditu požadovaná minimálně 80% účast. V případě, že bude mít student více než 20 % omluvených či neomluvených absencí, bude muset zopakovat předmět v následujícím semestru či školním roce. V případě neomluvené absence bude studentovi za každou absenci uloženo vypracovat seminární práci v rozsahu 1500-2000 slov a 5-8 minut dlouhou prezentaci na dané téma. Pokud bude seminární práce odmítnuta z důvodu nedostatků a nebude studentem opravena a znovu předána ke kontrole, student tím nesplní požadavky předmětu a nezíská zápočet (viz Politiku absencí a pozdních příchodů, Akademické přestupky, plagiátorství a neetické chování).
3. Splnění zadaných úkolů.
4. Aktivní účast během seminářů/přednášek.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.