LF:MGZL021c Zákl. logopedie - cvičení - Informace o předmětu
MGZL021c Základy logopedie - cvičení
Lékařská fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Ilona Kejklíčková, Ph.D., MBA (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Ilona Kejklíčková, Ph.D., MBA
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Miroslava Kyasová, PhD., MBA - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 N03013
- Předpoklady
- MGKO011c Komunikace v geriatrii-cv.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ošetřovatelská péče v gerontologii (program LF, N-OS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu uvést studenty oboru ošetřovatelství v gerontologii do problematiky logopedie, jako předmětu, zabývajícího se komunikačními poruchami, základní diagnostikou a reedukací poruch komunikačního procesu starších pacientů. Pozornost bude věnována základním problémům z oblasti: pacientů po cévní mozkové příhodě - včasnost základní reedukace, zajištění možné komunikace, členění - základy diagnostiky a reedukace. Afázie – rozdělení, motorická afázie, možnosti reedukace, expresívní afázie, možnosti reedukace, zajištění náhradních komunikačních mechanizmů, totální afázie - prognóza, komplexní terapie. Dysfagie - poruchy polykání - základy terapie poruch polykání se zřetelem na rizikové faktory terapií, poruchy řeči při neurologických onemocněních - po CMP, Alzheimerova nemoc, demence. Poruchy řeči při psychiatrických onemocněních - úzkostné poruchy, ztráta hlasu, poruchy řeči po onkologických onemocněních, deprese - základy ree včasné logopedické péče. Základní principy logopedické péče. Metody používané v klinické logopedické praxi. Mezirezortní spolupráce v péči o pacienty s poruchou komunikačního procesu - rehabilitace, neurologie, psychologie, psychiatrie aj.
- Osnova
- Pozornost bude věnována základním problémům z oblasti: pacientů po cévní mozkové příhodě - včasnost základní reedukace, zajištění možné komunikace, členění - základy diagnostiky a reedukace. Afázie – rozdělení, motorická afázie, možnosti reedukace, expresívní afázie, možnosti reedukace, zajištění náhradních komunikačních mechanizmů, totální afázie - prognóza, komplexní terapie. Dysfagie - poruchy polykání - základy terapie poruch polykání se zřetelem na rizikové faktory terapií, poruchy řeči při neurologických onemocněních - po CMP, Alzheimerova nemoc, demence. Poruchy řeči při psychiatrických onemocněních - úzkostné poruchy, ztráta hlasu, poruchy řeči po onkologických onemocněních, deprese - základy ree včasné logopedické péče. Základní principy logopedické péče. Metody používané v klinické logopedické praxi. Mezirezortní spolupráce v péči o pacienty s poruchou komunikačního procesu - rehabilitace, neurologie, psychologie, psychiatrie aj.
- Literatura
- Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. info
- DIAMANT, Jiří Jindřich a Lubomír VAŠINA. Kapitoly z neuropsychologie. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 212 s. ISBN 8021017392. info
- CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2009/MGZL021c