MGZL021c Základy logopedie - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ilona Kejklíčková, Ph.D., MBA (cvičící)
Lenka Santarová (pomocník)
Garance
PaedDr. Ilona Kejklíčková, Ph.D., MBA
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Miroslava Kyasová, PhD., MBA
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 16:00–17:40 F01B1/309
Předpoklady
MGDI011p Didaktika interakce v ošet.-př && MGDI011c Didaktika interakce v ošet-sem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu uvést studenty oboru ošetřovatelství v gerontologii do problematiky logopedie, jako předmětu, zabývajícího se komunikačními poruchami, základní diagnostikou a reedukací poruch komunikačního procesu starších pacientů. Pozornost bude věnována základním problémům z oblasti: pacientů po cévní mozkové příhodě - včasnost základní reedukace, zajištění možné komunikace, členění - základy diagnostiky a reedukace. Afázie – rozdělení, motorická afázie, možnosti reedukace, expresívní afázie, možnosti reedukace, zajištění náhradních komunikačních mechanizmů, totální afázie - prognóza, komplexní terapie. Dysfagie - poruchy polykání - základy terapie poruch polykání se zřetelem na rizikové faktory terapií, poruchy řeči při neurologických onemocněních - po CMP, Alzheimerova nemoc, demence. Poruchy řeči při psychiatrických onemocněních - úzkostné poruchy, ztráta hlasu, poruchy řeči po onkologických onemocněních, deprese - základy ree včasné logopedické péče. Základní principy logopedické péče. Metody používané v klinické logopedické praxi. Mezirezortní spolupráce v péči o pacienty s poruchou komunikačního procesu - rehabilitace, neurologie, psychologie, psychiatrie aj.
Osnova
  • Pozornost bude věnována základním problémům z oblasti: pacientů po cévní mozkové příhodě - včasnost základní reedukace, zajištění možné komunikace, členění - základy diagnostiky a reedukace. Afázie – rozdělení, motorická afázie, možnosti reedukace, expresívní afázie, možnosti reedukace, zajištění náhradních komunikačních mechanizmů, totální afázie - prognóza, komplexní terapie. Dysfagie - poruchy polykání - základy terapie poruch polykání se zřetelem na rizikové faktory terapií, poruchy řeči při neurologických onemocněních - po CMP, Alzheimerova nemoc, demence. Poruchy řeči při psychiatrických onemocněních - úzkostné poruchy, ztráta hlasu, poruchy řeči po onkologických onemocněních, deprese - základy ree včasné logopedické péče. Základní principy logopedické péče. Metody používané v klinické logopedické praxi. Mezirezortní spolupráce v péči o pacienty s poruchou komunikačního procesu - rehabilitace, neurologie, psychologie, psychiatrie aj.
Literatura
  • Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. info
  • DIAMANT, Jiří Jindřich a Lubomír VAŠINA. Kapitoly z neuropsychologie. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 212 s. ISBN 8021017392. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
Výukové metody
- demonstrace případů z klinické praxe - diskuse ve skupinách - domácí příprava - seminární práce
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2013/MGZL021c