LF:MPDI101 Pedag.psych.diagnost. - Informace o předmětu
MPDI101 Pedag.psych.diagnostika
Lékařská fakultajaro 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 16. 2. až Pá 15. 5. St 8:25–11:55 učebna 39
- Předpoklady
- MPMV091 Teorie a metod. výchovy && MPPH081 Psychohygiena
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-SZ)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: studenti mají porozumět obecným otázkám pedagogické a psychologické diagnostiky; mají být informováni o metodologických základech pedagogické a psychologické diagnostiky; mají pochopit etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí.
- Osnova
- Metody psychodiagnostiky. Psychologické metody a jejich vlastnosti. Přehled. Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů. Testové metody: výkonové testy, testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky, posuzovací stupnice) Diagnostika žáka Diagnostika třídního klimatu. Diagnostika sociálních vztahů v rodině Pedagogická diagnostika ve výchovných činnostech Pedagogicko - psychologický nález Školní zralost ADHD/ADD Vývojové poruchy učení: dyslexie Vývojové poruchy učení: dysgrafie, dysorthografie, dyskalkulie Děti autistického spektra (včetně Aspergerova syndromu) Děti s disharmonickým vývojem osobnosti Děti s odlišnostmi v mentálním vývoji (mentální retardace) Profesní orientace u dětí a dospívajících Etické aspekty psychodiagnostické činnosti
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
- Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000.
- NOVÁK, Tomáš. Mnohem menší dareba, než jste čekali. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 125 stran. ISBN 9788024750699. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
- PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- kolokvium, aktivní vystoupení na připravené téma, min. 80% účast
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2015/MPDI101