BZKN041p Komunikace v neodkladné péči - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 24. 3. až Čt 26. 5. Čt 12:40–14:20 GPK N03031
Předpoklady
BZKO011p Komunikace - před. && BZSP021c Zdr. a soc. psychologie - cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho hlavním cílem je formovat vztah záchranáře k povolání a rozvíjet jeho odborné kompetence. Studenti se naučí pochopit a poznat i sami sebe a pracovat s ostatními v nejrůznějších zátěžových situacích, které toto povolání přináší
Osnova
  • 1.Osobnost zdravotnického záchranáře-(osobnostní charakteristiky záchranáře motivace k povolání, ego obranné mechanismy, zásady duševní hygieny, syndrom vyhoření (burn out syndrom)-hlavní příznaky, projevy, jeho léčba a prevence, vlastní metody prevence po stránce fyzické, psychické, sociální a duchovní). 2. Pacient v přednemocniční neodkladné péči (PNP) (pacient , premorbidní osobnost, psychika pacienta v PNP, autoplastický obraz nemoci, postoj k nemoci-agravace, simulace, disimulace, bagatelizace, repudiace, nozofilní postoj, Munchausenův syndrom, psychotrauma) 3. Pacient v přednemocniční neodkladné péči - hromadné chování (termín hromadné chování, mimořádná událost-5 znaků zátěže při hromadných neštěstích, psychologická první pomoc, panika, davová psychóza, 6 fází katastrofy v komunitě). 4. Situační aspekty v přednemocniční neodkladné péči (PNP) (úzkost, strach a bolest jako psychologické fenomény v profesi zdrav. záchranáře, stres-eustres, distres, akutní reakce na stres, mýty v podceňování prožitého traumatu, flustrace, deprivace, konflikt, mobbing, bodding)
Literatura
    povinná literatura
  • ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 120 stran. ISBN 9788024741192. info
    doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize : teorie a praxe. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 325 stran. ISBN 9788026209409. info
  • BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 317 s. ISBN 9788024741956. URL info
  • KOHOUTEK, Tomáš, Tomáš URBÁNEK, Ivo ČERMÁK a Bohumila BAŠTECKÁ. Povodně a pomoc z perspektivy zasažených. In Kohoutek, T., Čermák, I. (editoři). Psychologie katastrofické události. 1. vyd. Praha: Academia, 2009, s. 110-191. ISBN 978-80-200-1816-8. info
  • BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 299 s. ISBN 802470708X. info
  • KOHOUTEK, Tomáš, Tomáš URBÁNEK, Ivo ČERMÁK, Dalibor ŠPOK a Bohumila BAŠTECKÁ. Výzkum domácností postižených povodněmi v roce 2002: dopady události na psychiku obětí a otázky poskytování pomoci. In Víme o sobě? sborník z konference Psychosociální pomoc v situacích mimořádných událostí. 2004, s. ?-?, ? info
  • KNOPPOVÁ, Daniela, Radvan BAHBOUH a Bohumila BAŠTECKÁ. Telefonická krizová intervence : linka důvěry. Praha: Nadace psychosociální pomoci REMEDIUM, 1997, 303 s. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška 1 hod. Forma ukončení -zápočet. Aktivní 80% účast ve výuce, prezentace vlastní osoby studenta představí se- anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření, koníčky, práce se skupinou. Cvičení - předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, ve skupinách.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je vypracování písemné seminární práce dle zadaných podmínek, výběr z 5 témat (4 daná témata a 1 vlastní).Té mata se vztahují k učební látce a úspěšné absolvování písemného testu, který se skládá z 20 otázek hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout min. 14 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.