LF:BZKN041p Komunikace v NP - přednáška - Informace o předmětu
BZKN041p Komunikace v neodkladné péči - přednáška
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 10. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Čt 21. 3. 10:00–11:40 A19/115, Čt 28. 3. 10:00–11:40 A19/115, Čt 4. 4. 10:00–11:40 A19/115, Čt 11. 4. 10:00–11:40 A19/115, Čt 18. 4. 10:00–11:40 A19/115, Čt 25. 4. 10:00–11:40 A19/115, Čt 2. 5. 10:00–11:40 A19/115, Čt 9. 5. 10:00–11:40 A19/115, Čt 23. 5. 10:00–11:40 A19/115
- Předpoklady
- BZKO011p Komunikace - před. && BZSP021c Zdr. a soc. psychologie - cv.
Výuka je v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program LF, B-ZACH)
- Zdravotnický záchranář (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- - Nácvik konkrétních postupů práce se specifickými skupinami pacientů
- Vhled do kontroverzních témat a rozvoj kritického myšlení pro účely komunikace s pacientem ve stavu krize - Výstupy z učení
- - Student chápe význam rozhovoru jako nedílné součásti péče o pacienta
- Student dokáže flexibilně reagovat na potřeby pacienta vhodně zvoleným komunikačním přístupem
- Student dokáže použít techniky za účelem zklidnění rozrušeného pacienta
- Student si dokáže uvědomovat své prožitky, reflektovat svoji roli v péči o pacienta
- Student bude schopen rozpoznat odpor v spolupráci a adekvátně naň reagovat
- Student je schopen vnímat rozdíly mezi telefonickou a osobní krizovou intervencí
- Student si uvědomuje své kompetence a limity v spolupráci v týmu - Osnova
- Vedení klinického rozhovoru
- Strukturovaný rozhovor a sběr anamnézy
- Sebezkušenost z pozice pacienta s úzkostí a narušeným kontaktem s realitou
- Pokročilé komunikační techniky (grounding, reflexe, práce s odporem)
- Vedení pacienta ke zklidnění (techniky zklidnění sebezkušenostní formou)
- Nácvik cirkulární komunikace v týmové spolupráci
- Nácvik krizové intervence
- Nácvik telefonické krizové intervence
- Literatura
- povinná literatura
- https://is.muni.cz/auth/el/med/podzim2020/BZPO011c/index-cuEaCS.qwarp?prejit=6260439
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence : průběh krize, psychologická první pomoc, proces krizové intervence, krize jako šance a/nebo ztráta. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 285 stran. ISBN 9788024753270. URL info
- BUREŠOVÁ, Iva, Kateřina BARTOŠOVÁ, Michal ČERŇÁK, Markéta KUKAŇOVÁ a Pavel HUMPOLÍČEK. Katarína Poláčková, Barbora Sulíková: Krizová intervence u dopravních nehod - přednáška projektu InPsy. 2013. info
- ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 120 stran. ISBN 9788024741192. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Pro zápočet je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Zápočet probíhá praktickou formou s hodnocením úrovně získaných soft skills.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/BZKN041p