LF:BPTE041 Psychoterapeutické techniky - Informace o předmětu
BPTE041 Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci - cvičení
Lékařská fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 21. 3. až Út 18. 4. Út 16:40–18:20 GPK N03031
- Předpoklady
- Výuka je v českém jazyce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program LF, B-PA)
- Cíle předmětu
- - Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení)
- Nácvik základních relaxačních technik - Výstupy z učení
- - Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru - Osnova
- - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
- - Vnější a vnitřní sebe-podpora
- - Autogenní tréning
- - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
- - Existenciální témata v medicíně
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
- - Přenos a protipřenos
- - Ego obranné mechanismy
- - Supervize v medicíně
- - Týmová supervize
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- Výukové metody
- Interaktivní cvičení a supervize.
- Metody hodnocení
- Pro udělení zápočtu je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Zápočet probíhá ústní formou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2017/BPTE041