BPTE041 Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0.7/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Barbora Kóša (cvičící)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Strašák (cvičící)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Zdeňka Barešová (pomocník)
Suchá Blanka (pomocník)
MUDr. Monika Lekárová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 15. 3. 9:00–10:40 F01B1/521, Út 22. 3. 9:00–10:40 F01B1/521, Út 29. 3. 9:00–10:40 F01B1/521, Út 5. 4. 9:00–10:40 F01B1/521, Út 19. 4. 9:00–10:40 F01B1/521
Předpoklady
Výuka je v českém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení)
- Nácvik základních relaxačních technik
Výstupy z učení
- Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru
Osnova
  • - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
  • - Vnější a vnitřní sebe-podpora
  • - Autogenní tréning
  • - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
  • - Existenciální témata v medicíně
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
  • - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
  • - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
  • - Vedení klinického rozhovoru
  • - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
  • - Přenos a protipřenos
  • - Ego obranné mechanismy
  • - Supervize v medicíně
  • - Týmová supervize
Literatura
    povinná literatura
  • AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
  • KUČEROVÁ, Helena. Bolest v psychiatrii. První vydání. Praha: Galén, 2018, 179 stran. ISBN 9788074923784. info
  • VAŇÁSEK, Jaroslav a Kateřina ČERMÁKOVÁ. Bolest v Ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-769-8. info
    doporučená literatura
  • BEDRNOVÁ, Eva a Daniela PAUKNEROVÁ. Management osobního rozvoje : duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. 2., aktualizované a doplně. Praha: Management Press, 2015, 413 stran. ISBN 9788072613816. info
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Cvičení, tanec nebo psychoterapie? In Friedlová, Martina; Lečbych, Martin. Společný prostor/ Common Space 2014. první. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, s. 16-27. ISBN 978-80-244-4411-6. info
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Co je a co není psychoterapie? Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2010, I, č. 1, s. 7-13. ISSN 0862-1985. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
  • ROKYTA, Richard. Bolest a jak s ní zacházet : učebnice pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 174 s. ISBN 9788024730127. info
Výukové metody
Interaktivní cvičení a supervize.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Zápočet probíhá ústní formou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.