LF:BTPO0222c Oš. péče v pediatrii II- cv. - Informace o předmětu
BTPO0222c Ošetřovatelská péče v pediatrii II- cvičení
Lékařská fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Soldánová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 2. 3. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 9. 3. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 16. 3. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 23. 3. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 30. 3. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 6. 4. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 13. 4. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 20. 4. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 27. 4. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 4. 5. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 11. 5. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 18. 5. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 25. 5. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 1. 6. 14:00–15:40 F01B1/313, Út 8. 6. 14:00–15:40 F01B1/313
- Předpoklady
- BOPP011c Zdrav. první pomoc && BTMI0111s Mikrobiologie - s. && BTEP0111p Epidemiologie - př. && BTPO0121c Oš. péče v pediatrii - cv.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Předmět je součástí komplexu povinných předmětů z klinických oborů, navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, mikrobiologie, epidemiologie, farmakologie, první pomoci a pediatrie. Je koncipován jako teoreticko-praktický, výuka probíhá v odborné učebně. Předmět navazuje na Ošetřovatelskou péči v pediatrii - cvičení, vyučován v předchozím semestru. Cílem předmětu je získání přehledu o poruchách autistického spektra, vývoji řeči u dítěte a o specifických poruchách řeči, učení a chování. Ovládat komunikaci a specifické přístupy u dětí zdravých i s poruchou. Dalším cílem je získání přehledu o zdravotních postiženích u dětí, a to tělesných, mentálních a smyslových. Dále získat povědomí o inkluzi a problematice šikany u dětí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
Definovat poruchy autistického spektra a jejich příznaky.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s poruchou autistického spektra.
Charakterizovat vývoj řeči u dítěte.
Definovat specifické poruchy řeči, učení a chování včetně jejich projevů.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s poruchou řeči, učení nebo chování.
Definovat tělesná, mentální a smyslová postižení u dětí a porozumět jejich příčinám, projevům a příznakům.
Porozumět pojmům inkluze a šikana. - Osnova
- Poruchy autistického spektra.
- Vývoj řeči.
- Specifické poruchy řeči, učení a chování.
- Tělesné, mentální a smyslové postižení u dětí.
- Inkluze.
- Šikana v dětském věku.
- Exkurze v Chovánku (Dětské centrum rodinného typu).
- Literatura
- doporučená literatura
- THOMPSON, Alison M. Mé dítě má ADHD : jak s ním přežít. Translated by Monika Kittová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 127 stran. ISBN 9788026213161. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Dyspraxie : vývojová porucha pohybové koordinace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 140 stran. ISBN 9788026212669. info
- KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 327 stran. ISBN 9788024750149. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. 8. vydání. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2014, 87 stran. ISBN 9788087295168. info
- SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010, 280 s. ISBN 9788024732862. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
- BOLEDOVIČOVÁ, Mária. Pediatrické ošetrovateľstvo : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2. preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta, 2006, 208 s. ISBN 8080632111. info
- O'CALLAGHAN, Christopher a Terence STEPHENSON. Pediatrie do kapsy. Translated by Jana Bíbová. 2., zcela přeprac. vydání. Praha: Grada, 2005, 434 s. ISBN 8024709333. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 8071781517. info
- Výukové metody
- skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
cvičení
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody
exkurze - Metody hodnocení
- zápočet
aktivní participace na výuce a procvičování modelových situací
účast na exkurzích - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2021/BTPO0222c