LF:BTPO0222c Oš. péče v pediatrii II- cv. - Informace o předmětu
BTPO0222c Ošetřovatelská péče v pediatrii II- cvičení
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
Gabriela Rozínková (pomocník) - Garance
- Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Soldánová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 20. 2. 12:30–15:00 F01B1/313, Út 27. 2. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 5. 3. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 12. 3. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 19. 3. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 26. 3. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 2. 4. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 9. 4. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 16. 4. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 23. 4. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 30. 4. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 7. 5. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 14. 5. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 21. 5. 10:40–13:10 F01B1/313, Út 28. 5. 10:40–13:10 F01B1/313
- Předpoklady
- BOPP011c Zdrav. první pomoc && BTMI0111s Mikrobiologie - s. && BTEP0111p Epidemiologie - př. && BTPO0121c Oš. péče v pediatrii - cv.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Předmět je součástí komplexu povinných předmětů z klinických oborů, navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, mikrobiologie, epidemiologie, farmakologie, první pomoci a pediatrie. Je koncipován jako teoreticko-praktický, výuka probíhá v odborné učebně. Předmět navazuje na Ošetřovatelskou péči v pediatrii I - cvičení, vyučován v předchozím semestru. Cílem předmětu je získání přehledu o vývoji řeči u dětí a specifických poruchách řeči, učení a chování. Dále získání přehledu o zdravotních postiženích u dětí, a to tělesných, mentálních (včetně poruch autistického spektra a Downova syndromu) a smyslových. Získání znalosti infekčních chorob u dětí. Dále získání povědomí o inkluzi a problematice šikany u dětí a získání komunikačních dovedností nezbytných pro ortoptickou praxi.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
Charakterizovat vývoj řeči u dítěte.
Definovat specifické poruchy řeči, učení a chování včetně jejich projevů a terapeutických přístupů.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s poruchou řeči, učení nebo chování.
Definovat tělesná postižení u dětí, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Definovat mentální postižení u dětí, včetně Downova syndromu a poruch autistického spektra, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s Downovým syndromem a poruchou autistického spektra.
Definovat smyslová postižení u dětí, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Definovat infekční choroby typické pro dětský věk, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Definovat pojmy inkluze a šikana.
Aplikovat komunikační dovednosti nezbytné pro ortoptickou praxi. - Osnova
- Vývoj řeči.
- Specifické poruchy řeči, učení a chování.
- Tělesná postižení u dětí.
- Mentální postižení u dětí.
- Downův syndrom.
- Poruchy autistického spektra.
- Smyslová postižení u dětí.
- Infekční choroby u dětí.
- Inkluze.
- Šikana v dětském věku.
- Komunikace s dítětem v ortoptické praxi.
- Exkurze u poskytovatele zdravotních služeb (pediatrie).
- Literatura
- doporučená literatura
- KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 327 stran. ISBN 9788024750149. info
- SEDLÁŘOVÁ, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 248 s. ISBN 9788024716138. info
- BOLEDOVIČOVÁ, Mária. Pediatrické ošetrovateľstvo : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2. preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta, 2006, 208 s. ISBN 8080632111. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. 8. vydání. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2014, 87 stran. ISBN 9788087295168. info
- THOMPSON, Alison M. Mé dítě má ADHD : jak s ním přežít. Translated by Monika Kittová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 127 stran. ISBN 9788026213161. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
- Výukové metody
- skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
cvičení
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody
exkurze - Metody hodnocení
- zápočet
aktivní participace na výuce a procvičování modelových situací
účast na exkurzích - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/BTPO0222c