MNNE081c Nutriční epidemiologie - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (přednášející)
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (přednášející)
Mgr. Martin Forejt, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eliška Hrežová (cvičící)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Jana Janoutová, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Aleš Peřina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Tomáš Pruša (cvičící)
RNDr. Ondřej Zvěřina, Ph.D. (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 3. 3. 14:00–15:40 C15/309, St 10. 3. 14:00–15:40 C15/309, St 17. 3. 14:00–15:40 C15/309, St 24. 3. 14:00–15:40 C15/309, St 31. 3. 14:00–15:40 C15/309, St 7. 4. 14:00–15:40 C15/309, St 14. 4. 14:00–15:40 C15/309, St 21. 4. 14:00–15:40 C15/309, St 28. 4. 14:00–15:40 C15/309, St 5. 5. 14:00–15:40 C15/309, St 12. 5. 14:00–15:40 C15/309, St 19. 5. 14:00–15:40 C15/309, St 26. 5. 14:00–15:40 C15/309, St 2. 6. 14:00–15:40 C15/309, St 9. 6. 14:00–15:40 C15/309
Předpoklady
MNAB0711s Aplikovaná biochemie

Prerekvizity dle LF MU studijního řádu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nutriční epidemiologie se zaměřuje na vztah mezi výživou a výskytem nemocí. Základním východiskem je dobré zvládnutí obecných principů epidemiologických studií, což dále rozvíjejí již specifické metodické přístupy pro hodnocení nejrůznějších parametrů stravy a výživy. Konkrétním výsledkem využití adekvátních metodických přístupů je potom vyhodnocení vztahu výživy k riziku k nejvýznamnějších konkrétních skupin nemocí, jako jsou kardiovaskulární, rakovina, diabetes, osteoporóza a další, a schopnost vymezit příslušné rizikové i protektivní faktory odpovídající aktuálnímu stavu poznání. V rámci zvládnutí předmětu se předpokládá znalost veškerých podstatných teoretických principů a poznatků, ale rovněž praktické zvládnutí metodiky týkající se individuálního hodnocení výživy, zejména ve smyslu anamnestických metod hodnocení charakteristiky stravy, ale i metod hodnocení výživového stavu.Součástí předmětu je i epidemiologická metodologie, která studentům umožní pochopení epidemiologických studií při jejich provádění a hodnocení a správnou interpretaci jejich výsledků spolu s klinickou významností, včetně úzké vazby na medicínu založenou na důkazu.
Výstupy z učení
Základem je dobré zvládnutí obecných principů epidemiologických studií, což dále rozvíjejí již specifické metodické přístupy pro hodnocení nejrůznějších parametrů stravy a výživy. Konkrétním výsledkem využití adekvátních metodických přístupů je potom vyhodnocení vztahu výživy k riziku k nejvýznamnějších konkrétních skupin nemocí, jako jsou kardiovaskulární, rakovina, diabetes, osteoporóza a další, a schopnost vymezit příslušné rizikové i protektivní faktory odpovídající aktuálnímu stavu poznání. V rámci zvládnutí předmětu se předpokládá znalost veškerých podstatných teoretických principů a poznatků, ale rovněž praktické zvládnutí metodiky týkající se individuálního hodnocení výživy, zejména ve smyslu anamnestických metod hodnocení charakteristiky stravy, ale i metod hodnocení výživového stavu.
Osnova
  • 1) Epidemiologická metodologie - pochopení epidemiologických studií při jejich provádění a hodnocení, včetně úzké vazby na medicínu založenou na důkazu (epidemiologické ukazatele, deskriptivní studie, studie případů a kontrol, kohoutové studie, intervenční studie, hodnocení výsledků epidemiologických studií, screening, základy EBM) 2)Úvod do nutriční epidemiologie: co je nutriční epidemiologie a čím se zabývá, historický vývoj a poznatky, současná nutriční epidemiologie - přehled o rozsahu, zaměření a metodice oboru, hlavní aktuální směry a cíle. Typické nutričně-epidemiologické problémy v historii a nyní. 3) Základní složky výživy (strava, potraviny, živiny, další součásti různého původu), zdroje variability ve výživě. Komplexnost výživových faktorů, faktory rizikové a protektivní. 4)Klíčové rysy epidemiologických studií: typy jejich uspořádání (design), způsoby hodnocení expozice, analýza a interpretace dat, faktory kvality a validity. 5)Komplexní přehled možných způsobů získávání údajů týkajících se výživy člověka – Nutriční hodnocení skupinová, individuální, zaměřená na skladbu stravy, na důsledky antropometrické, laboratorní, klinické. Přehled možných způsobů získávání dat o výskytu nemocí. 6)Metody hodnocení stravy – dietary assessment. Metody retrospektivní: frekvenční metody, recall, výživové zvyklosti, preference, výživová anamnéza, kombinované a stručné metody. Metody prospektivní Jedno- či více-denní záznam. Reálně využitelný nutriční software a jeho praktické použití. 7)Antropometrické metody a indikátory nutričního stavu 8)Význam energie v nutriční epidemiologii. Příjem a výdej, energetický metabolismus. Význam pohybové aktivity. Metody hodnocení. 9)Biochemické indikátory nutričního stavu 10)Alkohol 11)Výživa a kardiovaskulární nemoci 12)Výživa a a rakovina 13)Nutriční epidemiologie a výživová doporučení
Literatura
    doporučená literatura
  • WILLETT, Walter. Nutritional epidemiology. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2013, ix, 529. ISBN 9780199754038. info
  • WILLETT, Walter. Nutritional epidemiology. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 1998, xiv, 514. ISBN 0195122976. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
písemný test
Informace učitele
Podmínky pro ukončení předmětu: Základní podmínkou k ukončení předmětu je absolvování povinné výuky -seminářů/cvičení. Bez absolvování povinné výuky není možno v žádném případě zápočet udělit, a student nemůže být ani připuštěn k případné zkoušce - kolokviu. Omluvená absence zůstává neabsolvovanou výukou. Zápočet je udělován na základě absolvování povinné výuky. Je-li předmět ukončován kolokviem či zkouškou, je zadán písemný test obsahující 20 otázek, s nabídkou několika odpovědí, vždy pouze 1 je správná. V případě kolokvia je pro hodnocení prospěl/a třeba mít správně nadpoloviční většinu, v případě zkoušky je hodnocení F - <11 bod;, 11-12 = E,13-14 - D, 15-16 = C, 17-18 = B, 19-20 bodů =A.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.