LF:BVZP021c Základy pedagogiky - cvičení - Informace o předmětu
BVZP021c Základy pedagogiky - cvičení
Lékařská fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Eva Kalinová (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 14. 2. 16:00–17:40 učebna 42, Po 21. 2. 16:00–17:40 učebna 27, Po 28. 2. 16:00–17:40 učebna 27, Po 7. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 14. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 21. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 28. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 4. 4. 16:00–17:40 učebna 27, Po 11. 4. 16:00–17:40 učebna 27, Po 25. 4. 16:00–17:40 učebna 27, Po 2. 5. 16:00–17:40 učebna 27, Po 9. 5. 16:00–17:40 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční terapeut (program LF, B-SZ) (2)
- Nutriční terapie (program LF, B-NUT)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní pedagogiky v systémových souvislostech výchovně - vzdělávacích jevů. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně - vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti studentů. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky. Učí se chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět základním pojmům studované disciplíny,
- vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu,
- použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku
- vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb. - Osnova
- Základní okruhy: 1. Pedagogika jako věda - základní terminologie 2. Cíle vzdělávání 3. Nástin historického vývoje 4. Pohled na výchovu a vzdělávání perspektivou sociologickou 5. Alternativní školství 6. Alternativní prvky výuky 7. Pedagogická komunikace 8. Moderní škola - kurikulum pro 21. století 9. Výchovně vzdělávací proces 10. Hodnocení a sebehodnocení 11. Pozorování, záznam pedagogických situací 12. Pedagogický výzkum a jeho metodologie 13. Aplikované pedagogické disciplíny 14. - 15. Prezentace vybraných pedagogických témat
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
- CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. Třetí doplněné vydání. V Praze: Státní nakladatelství v Praze, 1948, 310 stran. URL info
- doporučená literatura
- Úvod do pedagogického výskumu (Orig.) : Úvod do pedagogického výzkumu [Gavora, 2000]. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
- MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 127 stran. ISBN 9788073151751. info
- ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2008, 97 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-7392-040-1. info
- KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 8090187374. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře; s důrazem na aktivní komunikaci o výchovně vzdělávacích jevech a pedagogických situacích
- Metody hodnocení
- zápočet, pravidelná docházka studenta na seminář, aktivní účast, prezentace vybraných pedagogických témat
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2022/BVZP021c