BVZP021c Základy pedagogiky - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Eva Kalinová (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 14. 2. 16:00–17:40 učebna 42, Po 21. 2. 16:00–17:40 učebna 27, Po 28. 2. 16:00–17:40 učebna 27, Po 7. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 14. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 21. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 28. 3. 16:00–17:40 učebna 27, Po 4. 4. 16:00–17:40 učebna 27, Po 11. 4. 16:00–17:40 učebna 27, Po 25. 4. 16:00–17:40 učebna 27, Po 2. 5. 16:00–17:40 učebna 27, Po 9. 5. 16:00–17:40 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní pedagogiky v systémových souvislostech výchovně - vzdělávacích jevů. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně - vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti studentů. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky. Učí se chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět základním pojmům studované disciplíny,
- vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu,
- použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku
- vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb.
Osnova
  • Základní okruhy: 1. Pedagogika jako věda - základní terminologie 2. Cíle vzdělávání 3. Nástin historického vývoje 4. Pohled na výchovu a vzdělávání perspektivou sociologickou 5. Alternativní školství 6. Alternativní prvky výuky 7. Pedagogická komunikace 8. Moderní škola - kurikulum pro 21. století 9. Výchovně vzdělávací proces 10. Hodnocení a sebehodnocení 11. Pozorování, záznam pedagogických situací 12. Pedagogický výzkum a jeho metodologie 13. Aplikované pedagogické disciplíny 14. - 15. Prezentace vybraných pedagogických témat
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. Třetí doplněné vydání. V Praze: Státní nakladatelství v Praze, 1948, 310 stran. URL info
    doporučená literatura
  • Úvod do pedagogického výskumu (Orig.) : Úvod do pedagogického výzkumu [Gavora, 2000]. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 127 stran. ISBN 9788073151751. info
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2008, 97 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-7392-040-1. info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 8090187374. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
Výukové metody
teoretická příprava formou semináře; s důrazem na aktivní komunikaci o výchovně vzdělávacích jevech a pedagogických situacích
Metody hodnocení
zápočet, pravidelná docházka studenta na seminář, aktivní účast, prezentace vybraných pedagogických témat
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.