LF:DSKUVP Kolaborativní učení s VP - Informace o předmětu
DSKUVP Collaborative Learning with the Virtual Patient
Lékařská fakultajaro 2023
- Rozsah
- 3. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MUDr. Hana Harazim, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Martina Kosinová, Ph.D., FESAIC (cvičící)
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tamara Skříšovská, Ph.D., DESAIC (cvičící)
prof. MUDr. Petr Štourač, Ph.D., MBA, FESAIC (cvičící)
Irena Vaďurová (pomocník) - Garance
- doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/10, pouze zareg.: 0/10
Jiné omezení: preferenčně bude nabízeno studentům mateřského programu - Mateřské obory/plány
- předmět má 224 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course introduces students to collaborative learning methods, with a particular focus on Team-Based Learning (TBL) and Problem-Based Learning (PBL). It provides a detailed overview of these methods, covering both the preparation of content and the facilitation of lessons. Graduates will acquire a theoretical foundation that enables them to enhance their existing or future courses or teaching units with elements aimed at developing clinical reasoning and critical thinking skills in their students. These skills are explored within the framework of personalized medicine, using examples of selected virtual case studies.
- Výstupy z učení
- Upon completing the course, students will be able to:
• Explain the strengths of collaborative learning and compare them with its weaknesses.
• Differentiate between PBL and TBL methods.
• Identify the key components of a TBL session.
• Describe the differences in roles between a subject matter expert, a facilitator in TBL, and a tutor in PBL.
• Define learning outcomes for their own teaching unit using Bloom's taxonomy.
• Design a pedagogically sound readiness assessment test.
• Improve existing application exercises or create entirely new ones, utilizing the virtual patient modality. - Osnova
- (1) Collaborative Learning Methodology: specific features of selected methods from the perspective of lesson preparation and delivery, focusing on Problem-Based Learning (PBL) and Team-Based Learning (TBL). Opportunities for using the virtual patient modality as an application exercise. Bloom's taxonomy of cognitive objectives as an effective tool for lesson planning.
- (2) TBL Sessions with Virtual Patients: The readiness assessment process, including the creation and analysis of Single-Best-Answer (SBA) questions. Practical aspects of lesson facilitation.
- Literatura
- doporučená literatura
- • Burgess A, Bleasel J, Haq I, Roberts C, Garsia R, Robertson T, Mellis C. Team-based learning (TBL) in the medical curriculum: better than PBL?. BMC medical education. 2017 Dec;17(1):1-11.
- • Gullo C, Ha TC, Cook S. Twelve tips for facilitating team-based learning. Medical Teacher. 2015 Sep 2;37(9):819-24.
- • Case SM, Swanson DB. Constructing written test questions for the basic and clinical sciences. Philadelphia: National Board of Medical Examiners;
- Metody hodnocení
- - Active participation in short exercises between lecture blocks - Independent work in a minimum of 4 h - adaptation of virtual patient cases from foreign databases.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2. 5. 2023 12:00 - 14:30.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2023/DSKUVP