LF:BSOS0222c Ošetřovatelství II - cvičení - Informace o předmětu
BSOS0222c Ošetřovatelství II - cvičení
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/10/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Gabriela Rozínková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Čt 21. 3. 8:00–9:40 F01B1/530, Čt 28. 3. 8:00–9:40 F01B1/530, Čt 4. 4. 8:00–9:40 F01B1/530, Čt 11. 4. 8:00–9:40 F01B1/530, Čt 18. 4. 8:00–9:40 F01B1/530
- Předpoklady
- BSOS0121c Ošetřovatelství I - cvič.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program LF, B-VO) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy ošetřovatelství založeného na vědeckých důkazech (EBN – Evidence-Based Nursing) a s aplikací pěti základních kroků Evidence-Based Practice (EBP), kam patří formulace zodpověditelné klinické otázky, vyhledání nejlepších dostupných vědeckých důkazů, kritické zhodnocení vědeckých důkazů, implementace nejlepších dostupných vědeckých důkazů do ošetřovatelské praxe a evaluace a diseminace výsledků implementace. Studenti se seznámí s příklady z běžné reálné ošetřovatelské praxe s ohledem na možnost uplatnění principů EBN a zkvalitnění péče. Studenti získají vhled do problematiky kritického hodnocení kvality vědecko-výzkumných výstupů. Studenti se seznámí s problematikou interpretace vědecko-výzkumných výstupů v kontextu ošetřovatelské praxe.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování studia schopen: - vytvořit zpodpověditelnou zaměřenou klinickou otázku - transformovat klinickou otázku do zaměřené vyhledávací strategie - vyhledat nejlepší dostupné vědecké důkazy v nejvýznamnějších databázích a platformách - analyzovat relevanci dohledaných vědeckých důkazů vzhledem ke klinické otázce - kriticky zhodnotit riziko zkreslení relevantních vědeckých důkazů - interpretovat kvalitní vědecké důkazy v kontextu klinické otázky a ošetřovatelské praxe
- Osnova
- 1) Evidence-Based Nursing – EBN - objasnění pojmu EBN, EPB a další oborová zaměření Evidence-Based Healthcare, význam pro praxi, světoví lídři, principy uvážlivého rozhodování v klinické praxi. 2) Formulace a uplatnění cíleně zaměřené klinické otázky- jejich typy pro kvantitativní i kvalitativní studie (intervenční, diagnostické, prognostické, etiologické a rizikové, nákladovosti, otázky zaměřené na zkušenost/smysluplnost), transformace klinických otázek do vyhledávací strategie, senzitivita a specificita systematické vyhledávací strategie, vhodné vědecké databáze elektronických zdrojů kvantitativního i kvalitativního výzkumu, zdroje šedé literatury, postupový diagram systematické vyhledávací strategie. 3) Analýza relevance podle názvů a abstraktů, analýza relevance plných textů za pomocí nástrojů PICO, PIRD, PEO, PICo, atd. 4) Principy kritického hodnocení metodologické kvality jednotlivých designů kvantitativních a kvalitativních studií za použití mezinárodních standardizovaných nástrojů. 5) Interpretace a porozumění výsledků jednotlivých designů studií v kontextu ošetřovatelské praxe, hodnocení statistické a klinické významnosti výsledků (NNT, NNH, absolutní vs relativní čísla).
- Literatura
- povinná literatura
- Marečková, J., Klugarová, J., Klugar, M., Jarošová, D., Zeleníková, T., & Gurková , E. (2015). Evidence-Based Healthcare: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- MELNYK, B. M., & FINEOUT-OVERHOLT, E. (2011). Evidence-based practice in nursing and healthcare: a guide to best practice (2nd ed. ed.). Philadelphia, Pa. ; London: Lippincott Williams & Wilkins.
- STAŇKOVÁ, Alena a Andrea POKORNÁ. Evidence based practice in relation to the cappilary blood collection. 2011. info
- doporučená literatura
- Klugar, M. (2015). Systematická review ve zdravotnictví: Univerzita Palackého v Olomouci.
- KLUGAR, Miloslav, Andrea POKORNÁ, Jitka KLUGAROVÁ, Radim LÍČENÍK, Jan MUŽÍK, Dana DOLANOVÁ, Martin KOMENDA, Jakub GREGOR a Ladislav DUŠEK. Metodické postupy pro vytvoření a posuzování nově vytvořených KDP. Online. Praha: Agentura pro zdravotnický výzkum České republiky, 2018. 1.0. Tato metodika je nedílnou součástí Metodiky k zajištění jednotného postupu pro vypracování klinických doporučených postupů (KDP) (diagnostických a terapeutických postupů založených na důkazech) akceptovaných na národní úrovni (Ministerstvem zdravotnictví info
- BARKER, Janet H. Evidence-based practice for nurses. Los Angeles: Sage, 2010, vii, 165. ISBN 9781847872791. info
- Výukové metody
- praktické cvičení, samostudium, seminární práce
- Metody hodnocení
- seminární práce a zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/BSOS0222c