BSOS0222c Ošetřovatelství II - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/10/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Předpoklady
BSOS0121c Ošetřovatelství I - cvič.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy ošetřovatelství založeného na vědeckých důkazech (EBN – Evidence-Based Nursing) a s aplikací pěti základních kroků Evidence-Based Practice (EBP), kam patří formulace zodpověditelné klinické otázky, vyhledání nejlepších dostupných vědeckých důkazů, kritické zhodnocení vědeckých důkazů, implementace nejlepších dostupných vědeckých důkazů do ošetřovatelské praxe a evaluace a diseminace výsledků implementace. Studenti se seznámí s příklady z běžné reálné ošetřovatelské praxe s ohledem na možnost uplatnění principů EBN a zkvalitnění péče. Studenti získají vhled do problematiky kritického hodnocení kvality vědecko-výzkumných výstupů. Studenti se seznámí s problematikou interpretace vědecko-výzkumných výstupů v kontextu ošetřovatelské praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování studia schopen: - vytvořit zpodpověditelnou zaměřenou klinickou otázku - transformovat klinickou otázku do zaměřené vyhledávací strategie - vyhledat nejlepší dostupné vědecké důkazy v nejvýznamnějších databázích a platformách - analyzovat relevanci dohledaných vědeckých důkazů vzhledem ke klinické otázce - kriticky zhodnotit riziko zkreslení relevantních vědeckých důkazů - interpretovat kvalitní vědecké důkazy v kontextu klinické otázky a ošetřovatelské praxe
Osnova
  • 1) Evidence-Based Nursing – EBN - objasnění pojmu EBN, EPB a další oborová zaměření Evidence-Based Healthcare, význam pro praxi, světoví lídři, principy uvážlivého rozhodování v klinické praxi. 2) Formulace a uplatnění cíleně zaměřené klinické otázky- jejich typy pro kvantitativní i kvalitativní studie (intervenční, diagnostické, prognostické, etiologické a rizikové, nákladovosti, otázky zaměřené na zkušenost/smysluplnost), transformace klinických otázek do vyhledávací strategie, senzitivita a specificita systematické vyhledávací strategie, vhodné vědecké databáze elektronických zdrojů kvantitativního i kvalitativního výzkumu, zdroje šedé literatury, postupový diagram systematické vyhledávací strategie. 3) Analýza relevance podle názvů a abstraktů, analýza relevance plných textů za pomocí nástrojů PICO, PIRD, PEO, PICo, atd. 4) Principy kritického hodnocení metodologické kvality jednotlivých designů kvantitativních a kvalitativních studií za použití mezinárodních standardizovaných nástrojů. 5) Interpretace a porozumění výsledků jednotlivých designů studií v kontextu ošetřovatelské praxe, hodnocení statistické a klinické významnosti výsledků (NNT, NNH, absolutní vs relativní čísla).
Literatura
    povinná literatura
  • Marečková, J., Klugarová, J., Klugar, M., Jarošová, D., Zeleníková, T., & Gurková , E. (2015). Evidence-Based Healthcare: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MELNYK, B. M., & FINEOUT-OVERHOLT, E. (2011). Evidence-based practice in nursing and healthcare: a guide to best practice (2nd ed. ed.). Philadelphia, Pa. ; London: Lippincott Williams & Wilkins.
  • STAŇKOVÁ, Alena a Andrea POKORNÁ. Evidence based practice in relation to the cappilary blood collection. 2011. info
Výukové metody
praktické cvičení, samostudium, seminární práce
Metody hodnocení
seminární práce a zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.