LF:MNPV081c Psychologie výživy - cv. - Informace o předmětu
MNPV081c Psychologie výživy - cvičení
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Ing. Kateřina Novohradská (pomocník)
Blanka Suchá (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 19. 2. 13:00–14:40 C15/308, Po 26. 2. 13:00–14:40 C15/308, Po 4. 3. 13:00–14:40 C15/308, Po 11. 3. 13:00–14:40 C15/308, Po 18. 3. 13:00–14:40 C15/308, Po 25. 3. 13:00–14:40 C15/308, Po 8. 4. 13:00–14:40 C15/308, Po 15. 4. 13:00–14:40 C15/308, Po 22. 4. 13:00–14:40 C15/308, Po 29. 4. 13:00–14:40 C15/308, Po 6. 5. 13:00–14:40 C15/308, Po 13. 5. 13:00–14:40 C15/308, Po 20. 5. 13:00–14:40 C15/308, Po 27. 5. 13:00–14:40 C15/308
- Předpoklady
- MPOG071 Vývojová psychologie
Lectures are only in the Czech language. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Výživa dospělých a dětí (program LF, N-VDD)
- Cíle předmětu
- - Pomoci studentům identifikovat vlastní zdroje motivace pro výkon profese zdravotníka
- Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení pomoci studentům rozlišovat různé roviny pomáhající profese (zdravotník jako sociální role, člověk, pacient)
- Pomoci studentům identifikovat zdroje vlastní sebe-podpory
- Pomoci studentům osvojit si základní metody zvládání stresu
- Propojovat teoretické pozadí lékařské psychologie s osobní rovinou ve smyslu obecných lidských existenciálních témat (odpovědnost, vůle ke smyslu, smysl života, naděje, pokora, vděčnost)
- Nacvičovat základní komunikační dovednosti v různých medicínských kontextech a situacích pod přímou supervizí klinického psychologa a psychoterapeuta
- Seznámit studenty se základními psychoterapeutickými technikami v rámci individuální i skupinové psychoterapie (demonstrace, krátká sebezkušenostní cvičení) - Nácvik základních relaxačních technik - Výstupy z učení
- - Student rozumí možným motivům v pozadí výkonu povolání zdravotníka
- Rozumí konceptu sebe-podpora a je schopen identifikovat vlastní zdroje sebe-podpory
- Student si osvojí základní techniky pro redukci stresu
- Student se seznámí se základními tématy existenciální psychoterapie
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při sdělování nepříznivých zpráv
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi v různých fázích vývoje
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- Student se naučí základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- Student s naučí identifikovat fenomén přenosu a protipřenosu
- Student se naučí zásady sběru anamnézy u psychosomatických pacientů
- Student se naučí zásady vedení klinického rozhovoru - Osnova
- - Motivace k výkonu povolání zdravotníka
- - Vnější a vnitřní sebe-podpora
- - Autogenní tréning
- - Na všímavosti založený program pro redukci stresu
- - Existenciální témata v medicíně
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s dětmi
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty s chronickým onemocněním
- - Základní komunikační dovednosti při komunikaci s pacienty, kteří prožívají silné emoce
- - Základní komunikační dovednosti při sdělování špatných zpráv
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Sběr anamnestických údajů u pacientů s psychosomatickým onemocněním
- - Přenos a protipřenos
- - Ego obranné mechanismy
- - Supervize v medicíně
- - Týmová supervize
- Literatura
- povinná literatura
- MILLER, William R. a Stephen ROLLNICK. Motivační rozhovory : příprava lidí ke změně závislého chování. Edited by Petra Winnette. 1. vyd. v českém jazyce. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003, xviii, 311. ISBN 8086620093. info
- AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
- doporučená literatura
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- Výukové metody
- Interaktivní cvičení a supervize.
- Metody hodnocení
- Pro udělení zápočtu je nutné absolvování výuky v plném rozsahu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/MNPV081c