LF:MPSP071c Speciální pedagogika - cv. - Informace o předmětu
MPSP071c Speciální pedagogika - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 7:55–9:35 učebna 60
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení základních vědomostí z přednášky o problematice zdravotního postižení a konceptu inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Kurz dále poskytne informace o poradenských službách a trendech v oblasti vzdělávání, podpory a péče o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním ve všech věkových obdobích. Důraz bude kladen na propojení vědomostí z jednotlivých oborů speciální pedagogiky a osvojení znalostí nezbytných pro efektivní komunikaci s osobami se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.
- Osnova
- Sylabus předmětu:
- Sociální inkluze a exkluze, inkluzivní vzdělávání Socializace osob s vrozeným a získaným postižením, postoje společnosti k osobám s postižením Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie Poruchy autistického spektra - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, případové studie Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie Systém sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením, subjekty sociální politiky ve vztahu k osobám s postižením a znevýhodněním, poradenství pro osoby se zdravotním postižením Pracovní uplatnění, zaměstnávání
- Literatura
- doporučená literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- neurčeno
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
- Výukové metody
- Seminář, práce s interaktivní osnovou, seminární práce, diskuse, analýza videonahrávek.
- Metody hodnocení
- Rozsah práce studentů: Seminář - ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: aktivní účast na seminářích, práce s interaktivní osnovou, domácí příprava a diskuse v hodině na vybrané téma, písemný test
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2011/MPSP071c