LF:MPSP071c Speciální pedagogika - cv. - Informace o předmětu
MPSP071c Speciální pedagogika - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–9:40 učebna 52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení základních vědomostí z přednášky o problematice zdravotního postižení a konceptu inkluze v současném vzdělávacím systému České republiky. Kurz dále poskytne informace o poradenských službách a trendech v oblasti vzdělávání, podpory a péče o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním ve všech věkových obdobích. Důraz bude kladen na propojení vědomostí z jednotlivých oborů speciální pedagogiky a osvojení znalostí nezbytných pro efektivní komunikaci s osobami se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.
- Výstupy z učení
- Po absolvování bude student schopen propojit získané vědomosti z jednotlivých oborů speciální pedagogiky a uplatnit znalosti nezbytné pro efektivní komunikaci s osobami se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.
- Osnova
- Sylabus předmětu:
- Inkluze a exkluze, inkluzivní vzdělávání Socializace osob s vrozeným a získaným postižením, postoje společnosti k osobám s postižením Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie Poruchy autistického spektra - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, případové studie Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie Systém sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením, subjekty sociální politiky ve vztahu k osobám s postižením a znevýhodněním, poradenství pro osoby se zdravotním postižením Pracovní uplatnění, zaměstnávání.
- Literatura
- doporučená literatura
- KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Jana MAGEROVÁ, Ivana MÁROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 150 s. ISBN 978-80-210-9206-8. info
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 162 stran. ISBN 9788027100958. URL info
- NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita : diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073678739. URL info
- neurčeno
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 444 s. ISBN 8071786780. info
- Výukové metody
- Aktivní účast na seminářích, seminární práce, diskuse, analýza videonahrávek, dokumentárních filmů, popř. vybraných publikací.
- Metody hodnocení
- Attendance: 75%. Rozsah práce studentů: Seminář - ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: aktivní účast na seminářích, diskusee v hodině na vybrané téma, odevzdání seminární práce.
- Informace učitele
- Další informace sdělí vyučující na začátku výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2019/MPSP071c