LF:MPOG071 Ontogen. psychologie - Informace o předmětu
MPOG071 Ontogenetická psychologie
Lékařská fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 9:20–11:00 učebna 28
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-SZ)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje nezbytné poznatky z oblasti vývojové psychologie. Výchovná a vzdělávací činnost každého pedagoga se musí opírat o znalosti zákonů psychického vývoje i charakteristik duševní úrovně v jednotlivých vývojových stadiích, včetně formujících činitelů. Psychologie dětí a dospívajících se zde neomezuje jen na popis racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních funkcí dílčích etap rozvoje psychiky, ale důsledně postihuje i specifické činitele subjekt-objektové interakce a sleduje také možné poruchy v důsledku nežádoucích vlivů. Výklad pak vždy završuje soubor principů optimální akcelerace vývojových změn. Student by na konci kurzu měl být schopen nejen popisovat kvality racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale ovládat i analýzu dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postihovat obvyklé adaptační potíže, poruchy a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení.
- Osnova
- Činitelé vývoje a obecné zákony vývojových změn Koncepce vývoje a humanistický model vývoje Vývoj psychiky v raném dětství Duševní rozvoj v předškolním období Kvality rozumově-poznávacích procesů v dětství a prepubertě Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství a prepuberty Charakteristika vnějších vlivů v období dětství a prepuberty Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky Dopad základních stylů výchovy a optimální aspekty pedagogické práce Charakteristika racionálně-kognitivních procesů dospívajících Proměny imaginativně-emotivních funkcí v dospívání Faktory prostředí v subjekt-objektové interakci dospívajících Duševní poruchy a nemoci dospívajících, kritéria normality Optimalizace vzdělávacího procesu a výchovného působení na dospívající Systematické seznámení se základy a faktory duševního vývoj, s vývojovými úkoly v jednotlivých stádiích od ranného dětství po dospělost. Jednotlivá období zahrnují vždy ucelené pojednání o úrovni racionálně lognitivních i imaginativně emotivních funkcí osobnosti, zhodnocení specifických vlivů prostředí, charakteristiku výchovných potíží a poruch i pokyny pro optimální pedagogicko-psychologické postupy.
- Studijní literatura:
- Čačka, O.: Psychologie dítěte. Tišnov 1997
- Čačka, O.: Psychologie dospívání. In: Přehled psychologie. Brno 1996
- Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Prahy 1994.
- Literatura
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- přednáška, písemná zkouška Okruhy ke zkoušce: Předmět vývojové psychologie, zákony vývojových změn, charakteristika duševního dění novorozence, kojence, batolete, dítěte předškolní věku, ve stadiu dětství a prepuberty, v pubertě a adolescenci, specifické změny charakteru subjekt-objektové interakce, vývoj sociálních vztahů, adaptační potíže, duševní poruchy a nemoci, dopad různých výchovných stylů a zásady optimalizace vzdělávání a výchovy.
- Informace učitele
- http://www.cackon.net/docent
Okruhy ke zkoušce: Předmět vývojové psychologie, zákony vývojových změn, charakteristika duševního dění novorozence, kojence, batolete, dítěte předškolní věku, ve stadiu dětství a prepuberty, v pubertě a adolescenci, specifické změny charakteru subjekt-objektové interakce, vývoj sociálních vztahů, adaptační potíže, duševní poruchy a nemoci, dopad různých výchovných stylů a zásady optimalizace vzdělávání a výchovy. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2014/MPOG071