BDSI011 Sociální interakce

Lékařská fakulta
podzim 2016
Rozsah
celkem 10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Předpoklady
nejsou vyžadovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit a naučit studenty využívání jednotlivých efektivních metod sociální interakce a komunikace pro získávání ošetřovatelské anamnézy podle jednotlivých teorií a modelů (rozhovor, pozorování, výběr informací z dokumentace) u zdravých i nemocných jedinců s přihlédnutím ke specifickým potřebám pacientů a jejich rodinných příslušníků. Studenti jsou seznamováni s postupy umožňujícími adekvátní reakce na problémové situace vznikající v souvislosti s péčí o pacienty. Cvičení zahrnují problematiku sociální interakce a komunikace v práci všeobecné sestry – profesionální rozhovor, psychické poruchy a poruchy řeči projevující se v komunikaci, komunikace s pacientem v jednotlivých fázích nemoci (devalvace, evalvace, agresivita, pasivita, manipulace, bariéry komunikace, denotativní, konotativní úroveň pojmu). Předmět má posluchače seznámit se základními principy interpersonální sociální interakce a komunikace. Zahrnuje informace o obecných základech komunikace, alternativních komunikačních systémech, způsobech komunikace s pacienty a jejich rodinnými příslušníky atd.
Osnova
  • Přehled tematických celků: komunikace – pojetí komunikace, obecné zásady komunikace, složky komunikace; kontraproduktivní komunikace – devalvace, evalvace, agresivita, pasivita, manipulace, bariéry komunikace, denotativní, konotativní úroveň pojmu; asertivita; efektivní komunikace – řešení konfliktů, konflikt interpersonální, intrapersonální, faktory konfliktu, styly zvládání konfliktu; komunikace v práci sestry – profesionální rozhovor, psychické poruchy a poruchy řeči projevující se v komunikaci, komunikace s nemocným v jednotlivých fázích nemoci, právo pacienta na pravdu, speciální techniky sociální práce
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2.přepracované. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008, 100 s. ISBN 978-80-7013-466-5. info
    doporučená literatura
  • PLEVOVÁ, I, SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
    neurčeno
  • ARNOLD, E.; BOGGS, K. Interpersonal relationships. Professional Comunication skills for nurses. Saunders. Elsevier Science: 2003.
  • GOLDMAN, R.;CICHÁ, M. Etika zdravotní a sociální práce. UP OLOMOUC: 2004.ISBN 80-244 -0907-0.
  • BERAN, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. H&H,Praha 1992.ISBN 80-85467-43-7.
  • FEHLAU. E.G. Konflikty v práci. Grada. Praha: 2003. ISBN 80-247-0533-8.
  • KRISTOVÁ, J.; TOMAŠKOVÁ, Z. Komunikácia v ošetrovateľstve. Osveta, Martin: 2002. ISBN80-8063-107-7.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
  • GRUBER, David. Time management : efektivní hospodaření s časem - klíčová součást beneopedie. 3. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2009, 231 s. ISBN 9788072612116. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 135 s. ISBN 9788072625994. info
  • GRUBER, David. Zlatá kniha komunikace. Vyd. 3., upr. a dopl. Ostrava: Gruber - TDP, 2009, 278 s. ISBN 9788085624281. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, 143 s. ISBN 978-80-247-1740-1. info
  • GRUBER, David. Blíže k harmonii. V Praze: A.S. Technika, 1991, 117 stran. info
Výukové metody
přednáška a praktická cvičení s využitím interaktivních technik výuky (skupinová diskuse - práce ve skupině - simulace specifických potřeb v komunikaci)
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem, uděleným na základě 100% účasti ve výuce, aktivita na cvičení, skupinová diskuse s ověřením získaných znalostí.
Informace učitele
Předmět propojuje zkušenosti studentů z profesní odborné klinické praxe. Studenti musí být schopni využívat mezipředmětové vazby na horizontální úrovni a využívat osvojené poznatky v navazujících klinických předmětech.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.