BDSI011 Sociální interakce

Lékařská fakulta
podzim 2017
Rozsah
celkem 10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Předpoklady
nejsou vyžadovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit a naučit studenty využívat jednotlivé efektivní metody sociální interakce a komunikace při poskytování ošetřovatelské péče s ohledem na zdravotní stav a specifické potřeby pacientů a jejich rodinných příslušníků.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - popsat složky komunikačního procesu; - rozlišovat verbální a neverbální komunikaci; - vyjmenovat a popsat faktory ovlivňující komunikační proces; - vyjmenovat typy komunikace; - rozlišovat komunikační styly; - vést formální i neformální rozhovor s pacientem a jeho rodinou; - spolupracovat v týmu; - rozlišovat evaluační a devalvační prvky komunikačních postojů zdravotníků; - identifikovat problematické/specifické oblasti komunikačního procesu (komunikační bariéra, nespolupráce pacienta/rodiny, agresivita ve zdravotnictví, specifické potřeby pacienta a rodiny s ohledem na věk, zdravotní stav, disabilitu apod.); - využívat alternativní a augmentativní komunikační systémy; - vysvětlit postoje nemocného ke zdraví a nemoci, popsat fáze prožívání nemoci (ze strany pacienta, rodiny, postoj zdravotníka); - popsat problematiku umírání a smrti, identifikovat v uvedené problematice žádoucí dovednosti zdravotníka; - využívat efektivní komunikační strategie při poskytování ošetřovatelské praxe - uplatňovat produktivní chování a komunikační dovednosti v praxi.
Osnova
  • - Komunikace - definice, složky komunikačního procesu, verbální a neverbální komunikace, typy komunikace - Obecní zásady komunikace - Faktory ovlivňující komunikaci - Bariéry v komunikačním procesu - Ne/Efektivní komunikace - Komunikace v práci všeobecné sestry - Specifika komunikace u různých věkových skupin - Specifika komunikace s ohledem na disabilitu (smyslová, mentální, tělesná) - Prožívání nemoci (z pohledu pacienta, jeho rodiny, zdravotníka), komunikace s nemocným v jednotlivých fázích nemoci - Umírání a smrt - Komunikační styly - Asertivita - Konflikt a zvládaní konfliktních situací - Agresivita ve zdravotnictví - Syndrom vyhoření - Sebehodnocení
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2.přepracované. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008, 100 s. ISBN 978-80-7013-466-5. info
    doporučená literatura
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
    neurčeno
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 134 stran. ISBN 9788027100644. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 135 s. ISBN 9788072625994. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, 143 s. ISBN 978-80-247-1740-1. info
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 9788024717845. URL info
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 144 s. ISBN 8024712628. info
Výukové metody
přednáška a praktická cvičení s využitím interaktivních technik výuky (skupinová diskuse - práce ve skupině - simulace specifických potřeb v komunikaci)
Metody hodnocení
V průběhu semestru proběhne blok přednášek a cvičení (studenti jsou rozděleni do skupin). Metody hodnocení: pohovor a průběžná diskuse ve cvičeních
Informace učitele
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% účasti ve výuce, aktivita ve výuce, skupinová diskuse s ověřením získaných znalostí. Studenti musí být schopni využívat mezipředmětové vazby a využívat osvojené poznatky v navazujících klinických předmětech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.