LF:aVLOL7X1c Oční lékařství - cvičení - Informace o předmětu
aVLOL7X1c Oční lékařství - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/3/0. 45. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MUDr. Rudolf Autrata, CSc., MBA (cvičící)
MUDr. Hana Došková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Radek Girgle (cvičící)
doc. MUDr. Zuzana Hlinomazová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Michala Karkanová, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Petr Kolář, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Veronika Matušková, Ph.D., FEBO (cvičící)
doc. MUDr. Šárka Pitrová, CSc. (cvičící)
prof. MUDr. Eva Vlková, CSc. (cvičící)
MUDr. Daniela Vysloužilová, Ph.D. (cvičící)
Jaroslava Bukačová (pomocník) - Garance
- MUDr. Daniela Vysloužilová, Ph.D.
Oční klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Veronika Matušková, Ph.D., FEBO
Dodavatelské pracoviště: Oční klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- aVLOL7X1c/30: Po 10. 12. až St 19. 12. každý pracovní den 7:30–12:20 OftK N16190
aVLOL7X1c/32: Po 15. 10. až St 24. 10. každý pracovní den 7:30–12:20 OftK N16190
aVLOL7X1c/34: Po 10. 12. až St 19. 12. každý pracovní den 7:30–12:20 OftK N16190 - Předpoklady
- aVLPF0622p Patologická fyziol. II - př && aVLPA0622p Patologie II - před. && aVLLP0633c Propedeutika III - cv. && aVLLM0522p Lékařská mikrobiologie II -př. && aVLIM051p Imunologie - přednáška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- The aim of the subject is the understanding and application of diagnostic examination methods in ophthalmology and the understanding of treatment procedures.
- Výstupy z učení
- Student will be able to: - provide first aid for eye and orbit injuries - to have an overview of pathology and diseases of the eye and ocular adnexy in the general practitioner's knowledge - to have an overview of basic examination methods in ophthalmology - to have an overview of basic therapeutic methods in ophthalmology - to have an overview of the context of eye and general disorders
- Osnova
- The 1-day Introduction in ophthalmology, history of ophthalmology, and the relation of ophthalmology to other medical fields, the review of anatomy and physiology of the visual system, practical lesson in ophthalmic examination The 2-day The diseases of the orbit and anterior segment of the eye, cataract surgery, implantation of intraocular lenses, practical lesson- ophthalmoscopy, slit lamp examination, demonstration of the patients The 3-day Glaucoma- definition, diagnosis and therapy, practical lesson- intraocular pressure measurement, gonioscopy, perimetry, demonstration of the patients The 4 day The lesson of pediatric ophthalmology- ocular diseases in the childhood The 5- day The diseases of the retina and uvea, eye and systemic diseases, vitreoretinal surgery, practical lesson- diagnostic imaging methods in ophthalmology, demonstration of the patients The 6-day Refractive errors, diagnosis and therapy, modern refractive surgery, blindness and purblindness, practical lesson- lasers in ophthalmology, demonstration of patients. The 7-day Ocular trauma, the causes of the red-eye, neuroophthalmology, practical lesson- color vision, contrast sensitivity, electrophysiology of the eye, demonstration of patients The 8-day Examination of the patients, tutorials, final test, course-unit credit.
- Literatura
- KANSKI, Jack J. Test yourself atlas in ophthalmology. 3rd ed. Edinburgh: Butterworth-Heinemann, 2008, viii, 324. ISBN 9780750675895. info
- Clinical ophthalmology :a systematic approach. Edited by Jack J. Kanski - T.R Tarrant. 3rd ed. Oxford: Butterworth-Heinemann, 1994, vi, 514 s. ISBN 0-7506-1886-8. info
- Výukové metody
- practice. Practical training (about 10 % of the total volume of teaching) is complemented by a comprehensive range of simulation teaching methods on simulators with varying degrees of fidelity, trainers and virtual patients. Simulation results in subsequent debriefing (feedback to the student). There is also problem-oriented learning in the foreground, where the student is taught by solving the problem presented, as well as team-oriented teaching when small groups of students discuss and choose a solution of the problem. Emphasis is also placed on the development of soft skills, incl. so-called "21st century skills", particularly communication, decision-making skills, critical thinking, crisis communication and teamwork.
- Metody hodnocení
- Class discussion on the base of materials in the textbook. Giving the course-unit credit is conditioned by full attendance in the lessons. The lessons in ophthalmology will be finished with an exam. Traditional methods are complemented by the objective clinical evaluation that verifies clinical knowledge and other skills such as communication, physical examination, performance, performance interpretation, etc. This evaluation method provides students with objective and specific feedback.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2018/aVLOL7X1c